tirsdag 26. februar 2013

Pasta med østers

Da vi bodde i Sør Korea pleide jeg å lage denne enkle og raske retten med jevne mellomrom og det kostet oss under 40 kroner, men i Norge blir det litt vel ekstravagant når det koster rundt 20 kroner for en østers.


I en av de lokale innvandrerbutikkene fant jeg frosne koreanske østers til 55 kroner per pose, jeg talte ikke opp hvor mange det var i pakken, men minst 12 mener jeg. Disse østersene skal jo varmebehandles så da gjør det jo ikke noe om de har vært frosne.
I Sør Korea var østers noe av det billigste man kunne få tak i, jeg husker at vi kjøpte kamskjell på fiskemarkedet og da fikk vi gjerne en del østers med i slengen, litt annerledes enn her i vesten.

Denne retten tar mindre enn 30 minutter å lage
Til 4 personer trenger du:
500 g spaghetti
2 pakker østers
(jeg lar de tine i kjøleskapet for best resultat)
saften av 1 sitron
100 g smør
 4 fedd presset hvitløk
Blad- eller krusperille
chili(valgfitt)
Kok opp pastavann med litt salt, gjør klar alle ingrediensene og når vannet fosskoker har du i pastaen.
I en stekepanne bruner du smør med hvitløk,
 ha i østersene og fres de raskt i hvitløksmørret,
 ha hakket persille og sitron
 Ta ut østersene og la væsken koke inn, salte og pepre etter smak.
  Nå skal spagettien være ferdig, sil av og ha pastaen i sausen sammen med østersene og rør rundt.





1 kommentar:

  1. Ser lekkert ut! Bruker ikke så mye østers selv, men det er kanskje på tide når jeg ser lekkerheten som du har disket opp med her :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...