onsdag 20. februar 2013

Kaldereta, filippinsk gryterett

Denne filippinske retten er en arv etter nesten 400 år med spansk herredømme på Filippinene. 
I følge Wikipedia brukte man opprinnelig geitekjøtt, i dag er det storfe som er det vanligte å bukes men du kan bruke kylling og svin også. Jeg liker den best med oksekjøtt og jeg må innrømme at da jeg hørte at man bruker leverpostei til å jevne den ut, ble jeg litt skeptisk, men jeg har aldri merket noe leversmak på retten før, så hvorfor skal jeg reagere nå. Det er faktisk første gangen jeg lager den, retten på bildet over er det min mor som har laget OG DE under er meg:)
Kaldereta kommer av ordet caldero som betyr gryte


Ingredienser
1 kilo høyrygg 
1/4 kilo hakket løk
3 fedd presset hvitløk
4 ss oliven olje
2 dl soyasaus
2 ss hvitvins edikk/sitronsaft
3 laurbærblad
2 bokser knuste tomater
4 ss tomat puré
2 Paprika kuttet i strimler
1 boks med leverpostei
4-5 poteter
12 oliven grønne
2 dl grønne erter
2-3 chillipepper(kan sløyfes)
en håndfull hakket persille til garnering

Fres kjøtt, løk, hvitløk i olivenolje, ha i laurbærblad, soyasaus og hvitvinsedikk og kok opp, når det begynner å boble, setter du ned varmen til nest lavest og la kjøttet putre under lokk til det er mørt.
Jeg lar den gjerne putre i ca.2 timer
Hell av kraften, men spar på det for den skal brukes.
I gryten med kjøttet har du i tomatene og tomatpuré, rører rundt og spe på med kraften du silte av smak  med jevne mellomrom slik at du får den så salt som du ønsker.
Ha i resten av ingrediensene og la gryten småputre til potetene er møre
Server den med ris



2 kommentarer:

  1. Dette ser skikkelig digg ut :-) Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har laget adobo tidligere, så kan prøve ut den her også.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...