torsdag 14. februar 2013

Red velvet cupcake med sprakende hjerter

 Jeg har lagetValentines kos til barna med morsomme hjerter, Valentines gjelder jo alle ens hjerte står nær:)
Disse muffinsene ble mer lysebrune enn rød, men det gjør ikke noe. Med smør og ostekrem ble smaken slik jeg liker dem. Sjokolade hjertene jeg har laget inneholder "popping sugar"



Popping sugar er sukkertøybiter som er tilføyet karbondioksyd under trykk mens massen fremdeles er flytende og når den stivner stenger man gassen inne i sukkertøyet. Det er først når bitene kommer i kontakt med fuktighet som når du putte de i munn at sukkeret løser seg opp og gassen frigjøres at man opplever små eksplosjoner i munnen. Sukkertøy er ikke noe vanskelig å lage, men popping sugar er noe helt annet, det er ikke noe jeg tørr forsøke å gjøre hjemme på kjøkkenet, men du kan få kjøpt det HER eller så kan du sikkert fremdelses kjøpe små poser i kiosken med kjærlighet på pinne du dypper i poppende sukker.
Red Velvet cupcake oppskrift. 
Varm ovnen til 180 grader celslius
3,5 dl sukker 
2 egg 
3,5 dl mel 
1 ts. natron 
0,5 ts. salt 
1 ss kakao 
Hvis du får tak i sjokolade essens ha i noen få dråper for å forsterke sjokoladesmaken
2 ss ekstrakt eller 3 ss vaniljesukker 
1 ss hvitvineddik
(du kan droppe eddiken, men det sies at den fremhever rødfargen i røren)
1 dl flytende bremykt/matolje 
0,5 dl kremfløte 
2 dl rømme 
1-2 ss rød konditorifarge
(Wilton farge for at den skal bli skikkelig rød, dessverre var jeg tom, men det er mulig å prøve rød farge basert på røbeter den man bruker til sukker tøy)
Bland alt det tørre i en egen bolle og rør godt til det er blandet, pisk egg og sukker hvitt og bland inn alt det fuktige og det tørre og rør godt.

Enkel topping
250 g mykt smør
250g melis
2 pakker Tine kremost naturell
noen dråper sitron, kan droppes
bland alt i en bolle og pisk

Ingredienser til sprakende hjerter
200 g hvit sjokolade
1/8 ts farge
40 g popping sukker
(Jeg brukte litt mer)
Smelt sjokoladen over vannbad
Ha i farge for sjokolade, med vanlig konditorfarge vil sjokolade skille seg.
bland godt sammen og la blandingen avkjøle seg i ca. 15 minutter
Ha i poppe sukkeret, bland godt og fort slik at sjokoladen dekker sukkeret, fettet i sjokoladen vil forhindre at det begynner å sprake.

Spre sjokoladen på en kald plate dekket med bakepapir, jeg begynte å stikke ut hjerter før sjokoladen hadde stivnet ordentlig. Når massen ble helt stivt brakk jeg løs hjertene, slik at hjertene fikk litt tøffere kanter
Popping sukker kan du få kjøpt på Sous Vide butikken i Mathallen eller i nettbutikken deres HER

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...