mandag 18. februar 2013

Tranebær- og eplemarmelade

Tranebær lærte jeg å like da jeg bodde i USA, det var alltid tranebær til festmåltider med kalkun.
Tranebær er ikke noe vi alltid har tilgjengelig i butikken, men da jeg fant det så var det bare å ta med seg en pakke med seg hjem:)


Til denne oppskriften brukte jeg 
5 dl tranebær
1,5 dl epler skåret i små terninger
0,5 dl vann
ca. 1 dl sukker
Jeg kokte opp tranebørene og eplebitene på middelsvarme under lokk, når du hører at bærene popper begynner den å bli ferdig, så ar du i sukker, ha i litt og litt til du får den sødmen og syrligheten du ønsker, blir den for sur har du i litt mer sukker.
Da er den ferdig.
Dette er den enkle versjonen en annen jeg liker å lage er med 
appelsinjuice istedenfor vann, 
1 kanelstang og 2 stjerne anis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...