lørdag 2. februar 2013

Stuffet kylling bakt med pesto

Når det er tilbud på hel Stangekylling, ja da slår man til og jeg kjøpte min på Stangeriet på Mathallen i Oslo. Det fine med denne kyllingen er at den er stor nok til middag for en familie på 6. Vi kan alltids steke to små kyllinger men det blir liksom ikke noe sjvung over det på middagsbordet.
(Jeg er igjen sent ute med å poste innlegget, dette var middag fredag den 1.2.2013)
Jeg stekte kyllingen på 140 grader Celsius i 2,5 timer.



For marmeladen se HER

Til Stuffing

100 g bacon
1/2 løk
3 dl champignoner i terninger
2 dl stangselleri skåret i biter
1,5 epler skåret i terninger
1/2 loff skåret i terninger
Jeg freste bacon og løk først,
Så hadde jeg i soppen, stangselleri og eppler
Tilslutt hadde jeg i loffen
Skyll av kyllingen, utvendig som innvendig
Fyll den med stuffing og bind f\den opp
Gni den med salt og pepper, så tok jeg den ferske pestoen fra Så Godt som også selges på Stangeriet, Gutta på Haugen, Lille Interiør og StiLiMat, det er de stedene jeg vet om, det er sikkert flere, men det er her jeg handler.
Jeg la kyllingen i en panne med gulrøtter og løk, akte den i 2,5 timer på 150 grader Celsius

Serverte dette med rotmos og skysaus
100 g persillerot
150 g sellerirot
250 g mandelpoteter
kok opp til bitene er møre hell av vannet og mos med litt melk
så har du i 2 ss smør, 1 ts salt, 3 dl fløte og 2 dl melk.
Blir mosen for bløt , kan du ha i litt pose potetmos og blir den for tørr tynner du den ut med melk.

1 kommentar:

  1. Nam! såg knallgodt ut!
    Vi hadde selv et "festmåltid" på fredag.
    Jeg hadde fri fra skolen og kunne dermed bruke hele dagen på kjøkkenet. Kjempekjekt!
    Ha en superfin lørdagskveld!

    -Carmen

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...