onsdag 23. april 2014

Sjokoladekrøller, sjokoladepynt til kaker og desserter

Jeg ble spurt på Lizas matverdens Facebook side hvordan jeg fikk til sjokoladen som på bildet.
Det tenkte jeg at jeg skal vise i dette innlegget og hvor dam man kan lage denne slags sjokolade pynt selv.



Du drar av folien, jeg har en pinne i midten for at de ikke skal falle overalt.
Plasser dem på tallerkene hultertibulter. eller så kan du bruke litt tid på å sette dem pent ved siden av hverandre, det har ikke jeg tid til;)

Det øverst i venstre hjørne er kjøpt ferdig hos Pals fabrikkutsalg
Mange av konditoriene får kjøpt fancy sjokoladeprodukter, vi dødlige må lage dem selv hvis man da ikke vet om et sted hvor du kan få kjøpt slike ting. Jeg oppdaget at Pals hadde et fabrikkutsalg se HER.
Det oppdaget jeg for bare litt siden ved en tilfeldighet.
Jeg kjøpte med meg en eske med slike krøller som du ser på bildet øverst, men det er ikke så vanskelig å lage selv.

Du trenger 
sjokolade
Plast film
røret fra en/flere tørkeruller

Smelt sjokoladen og temperer den eller så har jeg fått vite at på Pals får du kjøpt non-temper sjokolade. Ved temperering av sjokolade vil den stivne bedre og raskere. 
Her har jeg brukt mønsterark fra Cacas
Jeg fant dem ikke i nettbutikken deres akkurat nå, men jeg vet at det finnes i butikken i Oslo.

Sprøyt på striper med sjokolade eller klæsj på, det avgjør effekten du får.
vri folien og plasser folien inni papprøret
eller et plastrør som den under
La sjokoladen herde og ta folien ut
Dra folien forsiktig av og vips så har du sjokoladekrøll(er)
Lek deg litt frem og det spiller ingen rolle om det blir litt skjevt, synes det bare er sjarmerende jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...