tirsdag 19. februar 2013

Pasta med italienske spekepølsekjøttboller

Etter at mann og barn var på besøk hos sin kusine i Italia, har jeg hørt om disse fantastiske kjøttbollene, dette var også en tur jeg tilbrakte hjemme alene, så jeg har faktisk aldri smakt bollene. Jeg har fått en forklaring og jeg har brukt det jeg hadde av ingredienser og var så heldig å a noen kjempegode italienske pølser i kjøleskapet.



Disse bollene er kjempegode til tapas også

Her er min vri på kjøttbollene og det jeg brukte til ca 60 små eller 30 mellomstore kjøttboller var:
800 g kjøttdeig
300 g italiensk spekepølse
(kan byttes ut med salami)
4 egg
1 dl melk
1 håndfull frisk persille
1 dl finrevet parmesanost
1 dl brødsmuler
3 ss basilikumspasta eller finhaket fersk
3 fedd hvitløk
1 ts pepper

500 g pasta
(Spaghetti eller lignende)


 Jeg blander alle ingrediensene i en blender utenom kjøttdeigen og moser til en fin blanding

Lager runde boller og baker de i ovnen i ca 20 minutter på 200 grader Celsius
Så koker jeg opp pastavann og lager sausen

Til disse bollene med mye smak har jeg en enkel saus
1,2 kg hakkede tomater, ferske eller hermetiske
2 mellomstore løk
2 fedd hvitløk
2 ts tørket oregano
1 grønnsaksbuljong
Kok opp og mos med en stavmikser, la så tomatblandingen småputre til den er kokt inn til en tykkere saus
Jeg salter ikke denne sausen, det er nok salt i buljongen og kjøttbollene

Oppskrift på brytebrødet finner du HER
Bildet er fra en tidligere middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...