søndag 1. februar 2015

Brytebrødkrans med urter

Pull a part brød er en morsom versjon av brytebrød. I stedet for runde deigemner som du legger ved siden av hverandre i en kakeform legger du flate emner med smør i mellom på rekke og rad i en brødform. Det var en liten stund siden jeg fikk inspirasjon fra Relish Magasin. HER er et innlegg fra februar 2013. Denne gangen tenkte jeg skulle bruke urter i deigen fra min venninne som driver piknikkurven.no, jeg fikk dem i en liten kurv til bursdagen min og en rund formkakeform
Formen fant jeg i den lokale Fretexbutikken til kr. 10,-




Ingredienser:
5 dl lunkent vann
1,5 ts tørr gjær
3 ts sukker
400 g hvetemel
400 g grovbakst
30 g smeltet smør
2 ts salt
3 ss Brødkrydder

2 ss solsikkefrø
2 ss linfrø
1 ss sesamfrø
Smør
Parmesanost


Bland lunket vann, gjær og sukker i en bakebolle.
Ha i smeltet smør og salt 
Tilsett mesteparten av melet, men hold tilbake 1,5 dl.
Bland, elt, kna godt og tilsett resten av melet litt og litt til du får en smidig deig som slipper kantene på bollen. Sett deigen til heving og la den heve til dobbel størelse.
Når deigen er ferdig hevet, slår du sammen deigen og knar inn frøene og urtene.
Del deigen i to emner og del opp i ønsket emner, jo flere jo tynnere skiver får du, jeg holdt meg til 12 biter.
Trykk hvert brødemne flate og ha på en høvlet skive smør litt urter og revet parmesan ost eller annet ønsket ost.
Legg deigemnene etterhverandre med smør i mellom hver bit. Riv litt mer ost over brødet,
dekk det til med et klede og sett det til etterheving i ca. 30 minutter

Bak brødet i en forvarmet ovn på 225 C. i ca. 25 minutter eller til brødet er gyllent,
Dunk på brødet når du tar den ut av ovnen, er lyden hul er den ferdig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...