onsdag 11. februar 2015

Fastelavn anno 2015

Ja, da er det på tide å fete seg igjen før fasten.
I år foreslår jeg disse bollene.
Boller laget av wienerbrød deig fylt med vaniljekrem, toppet med sjokoladeglasur, pisket krem med vanilje og jordbær

Fett, klissete og søtt. Ha ha ha jeg tror min del at jeg må nok faste litt etter alle godsakene som har blitt laget i anledning morsdag, valentines og fastelavn. 3 fetedager i løpet av en uke.

Til ca. 20 boller
250 g hvetemel
2 ss sukker
2 ss smør
1 ts kardemomme
25 g gjær
1,5 dlmelk
1 stk egg
100 g kald margarin
(Du kan bruke smør, men jeg synes at det er bedre med margarin mellom lagene)


Fyll
2 dl vaniljekrem

Enkel sjokoladeglasur
100 g smør
100g mørksjokolade
100 g melis

Smelt smør og sjokolade og rør inn melis.

3 dl kremfløte
Frøene fra en vaniljestang

Bland mel og sukker og smuldre inn smøret. Tilsett kardemomme. Rør gjæren ut i kald melk og visp inn egget. Elt det tørre og væsken lett sammen. La deigen hvile i ca. 10 minutter på kjøkkenbenken. Klapp deigen ut til en rektangel. Bruk så mye bakemel at deigen ikke setter seg fast i benken.
Høvle margarinet med ostehøvel og legg det på deigen som på bildet under.

Brett deigen som bildet under. Kjevle den ut igjen og brett,  sett deigen i kjøleskapet i 20 minutter og kjevle og brett igjen for å sette den i kjøleskapet igjen, dette repeteres 3 ganger.
Siden jeg høvler margarinen så legger jeg et lag til ved andre kjevling også.
Årsaken for at du burde setter den i kjøleskapet er for å holde smøret hardt slik at den ikke blir kjevlet inn i deigen.
Ved siste kjevling deles deigen i 20 kvadrater. Legg en skje eggekrem på hver og brett deigen sammen, klem skjøtene sammen og legg bollene med skjøten ned mot bakepapir på stekebrett. Dekk bollene godt til og la dem heve på kjøkkenbenken i ca. 1,5 timer.
Bak bollene midt i ovnen til de er gylne og gjennomstekte i ca. 15 minnutter på 225°C
Avkjøldem på rist og ha på litt sjokoladeglassur.
Serveres med pisketkrem og jordbær.

Tidligere har jeg laget disse, se oppskrift HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...