torsdag 5. februar 2015

Retro på en torsdag, fiskeboller i hvitsaus


Denne retten var for meg veldig norskt da jeg var liten sammen med kjøttkaker i brunsaus, litt yin(mørk) og yang(lys). Samme rett men laget av to forskjellige råvarer, med noen små ulikheter i ingrediensene.
Jeg gikk forbi hyllen med hermetikk da jeg var på Kiwi og ble litt interessert, jeg leste innholdsfortegnelsen på boksene og tok med meg den som hadde mest fisk i seg 57% Vesteraalens. Jeg ruslet videre for å kjøpe inn noe mer og havnet ved disken hvor de har fiskekaker og der fant jeg en liten plastikkdunk med fiskeboller fra fiskemannen og den inneholdt 60% fisk samtidig som den er glutenfri. Jeg byttet selv om den kostet noe mer(kr.5,- eller var det 7,-), men merker du forskjell? Det er snakk om 3% fisk. Jeg tror ikke jeg ville merket noe forskjell.

Til 4 personer


8-10 ppoteter
1 boks/500 g fiskeboller
4-6 Gulrøtter
Hvitsaus
Persille eller karry pulver

Lage saus selv eller benytter du deg av posesaus?
Saus er så enkelt å lage, en enkel hvitsaus tar nesten like lang tid som å lage den fra bunnen av.
Her er oppskrift på tradisjonell hvitsaus, men titter du lenger ned finner du oppskrift på glutenfri hvitsaus



2 ss Smør
3 ss hvetemel
2½ dl kraft fra fiskebolleboksen
1,5 dl Hel melk
¼ ts revet muskat
¼ ts salt
¼ ts pepper



Vask potet godt og kok møre, i 20–30 minutter. Skrell og del gulrot i skiver.

Smelt smør i en kjele ved svak varme. Tilsett mel og rør godt. Hell i kraften, litt om gangen. 
Rør sausen glatt og jevn. Tilsett melk og kok opp under omrøring.
La sausen småkoke i ca. 5 minutter. Riv muskat på et rivjern, og smak til sausen med salt, pepper og muskat.

Tilsett mer melk hvis sausen blir for tykk.
Legg fiskeboller i sausen og la det hele bli gjennomvarmt før servering.
Damp gulrøttene i fem minutter eller til de såvidt er møre.

Glutenfri variant
Glutenfrie boller fortjener vel egentlig glutenfri saus.

2½ dl kraft fra fiskebolleboksen
1,5 dl Helmelk
¼ ts revet muskat
¼ ts salt
¼ ts pepper
1,5 ts maisennamel utblannet i 3 ss kaldt vann

Bland sammen alle ingrediensene utenom maisennamelet i en liten kasserolle og begynn å koke opp melken
Rør ut maisennamelet i det kalde vannet og hell blandingen i en tynn stråle mens du rører. Rør til det begynner å koke og til sausen tykner.

Nyt maten og ha gjerne litt hakket persille eller karrypulver til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...