søndag 8. februar 2015

Nimb et tempel for den gode smak

Pressetur etter invitasjon fra Siemens.

Jeg kan fremdeles kjenne smaken av bresert kalvebringe som nesten smeltet på tungen. En overraskende rett, da jeg satte kniven og gaffelen i den var det viskelær det første som slo meg inn.
Den tanken varte ikke lenge da jeg satte tenne i kjøttbiten, den var mør, smakfull, fantastisk, himmelsk og andre superlativer jeg ikke kommer på akkurat nå.


Tivolis arabiske fantasislott har fått navnet Nimb etter Vilhelm og Louise Nimb som slo seg opp som en av de ledende gastronomiske entreprenører på slutten av 1800 tallet. De drev restauranten Divan 2 ved tivolisjøen og var de første til å innføre smørbrødmeny. Danskrugbrød smørbrød gikk fra små lave til høye velfylte.

Familien Nimbs tradisjoner og ånd lever videre i det mauriske matpalasset med gourmet opplevelser og hverdagsluksus.

Da jeg var der nøt jeg denne sesongens meny

Røkt kremet slettvar
Eple, dillolje og syltet selleri

Bresert kalvebringe
grønnkål, jordskokker og sauce blanquette

Sjokolade Mousse
Kakao Sorbet, hvit sjokolade krem og sjokoladecrumble
Forretten var som et eksklusivt smørbrød uten brød.
Det hadde elementer for et typisk dansk smørbrød dandert med moderne vri.
En salat av røkt fisk og eple, dill olje og syltet selleri, bare ingrediensen lyser dansk smørbrød mot deg.

Hovedretten var den møreste kalvebringen, grønnkål, jordskokker og sauce blanquette. Dette er er jo herlige gode gammeldagse tradisjonelle ingredienser, men absolutt høydare den dag i dag.

Desserten var en sjokoladebombe delux. Elsker du sjokolade er dette desserten for deg.
Sjokolade sorbet, hvit sjokoladekrem, sjokolademousse, sjokolade crumble og krystallisert hvit sjokolade. Jeg personlig savnet litt syre, men det er bare meg.

Restauranten tilbyr tivoli magi og varm nordisk stemning.
Her er det fokus på detaljer, vi gjester får oppleve et behagelig rolig miljø og avslappende komfort.
Restauranten har gjennomgått mange renoveringer, hvor den siste ga den et moderne nordisk pust med varme farger og naturmateriale, men dets "mauriske"opprinnelse er fremdeles bevart.
Skal jeg gi en terning kast så skårer dette stedet veldig høyt
God steming og god mat. Jeg var der på en tirsdag så stedet var ikke overfylt og betjeningen hadde god tid til oss. Prisen på middagen var heller ikke noe å bli avskrekket av DKK 360,- uten drikke



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...