torsdag 26. februar 2015

Mac'n cheese med skruer.

Godt som tilbehør eller som en selvstendig rett.


Sopps boil-in-bag sponset
Mac'n cheese er et av mange Amerika minner som vi har med jevne mellomrom. Ha ha ha kanskje en gang i året. Det finnes så mange variasjoner av denne rettten, men første møte var Kraft macaroni and cheese, Jeg husker mine tenåringsvenner slukte dette, men jeg som vokste opp i Norge var ikke vant med ostesmaken. Jeg likte Norvegia en mild og snill ost, men som alt annet jeg har smakt rundt om i  verden så vokste mac'n cheese smaken på meg. Det kan hende det var halvfabrikata pakken fra Kraft som ikke falt i smak. Denne gangen har jeg laget den med brokkoli og skinke. Brokkoli for å gjøre den sunnere og skinke for å balansere det litt for kjøttspiserne.

Meg: Er det greit om jeg har brokkoli i mac'n cheesen?
15 åringn: Blir det godt?
18 åringen: Hmm stønn, ja vel da.
Meg: Oki da blir det brokkoli :)


Til denne trenger du 

4 porsjonspakker med Sopps boil-in-bag fusilli
1 fedd presset hvitløk
1,ss smør
7,5 dl melk
1,5 ts maisenna mel
litt kaldt vann
100 g revet Cheddar
100 g revet Norvegia
50 g revet Parmesan eller Pecorino
200 g kokt skinke kuttet i små biter
1 brokkoli hode delt i små buketter
1 klype malt muskattnøtt
salt og pepper etter smak
Griljermel eller pankosmuler 

Kok opp lettsaltet vann og når vannet koker har du i pastapakkene i kokevannet.
Mens du venter på at pastavannet koker kan du begynne med å steke opp presset hvitløk i en gryte med litt smør på medium varme til den blir blank. Tilsett melk og kok opp under omrøring. Når melken begynner å koke har du i maisenna som er blandet ut i litt kaldt vann, rør til det begynner å tykne og tilsett ostene, husk å spare litt ost til gratinering. Rør til all osten er smeltet og du har fått en jevn og fin saus og tilslutt har du i skinken og brokollien. la dette små koke i 5 minutter og tilsett pastaskruene. Husk å røre med jevne mellomrom slik at ikke sausen brenner seg.
Du kan servere retten som den er eller ha den i ildfaste former, strø litt revet ost og pankosmuler og gratiner dem i ovnen.
Jeg har brukt grill funksjon 250 C i ca 5 minutter. Alt er jo ferdig kokt, du vil bare at osten smelter og at retten får en gyllen farge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...