torsdag 12. februar 2015

Hjemmelaget ramen nudler



Yu-Nakamura ramen

Ramen har blitt veldig populært den siste tiden, men hva er egentlig ramen?
For meg er det egentlig bare nudler, noen laget med egg og noen laget uten.
Det skal vel egentlig være uten egg og skal lages med et spesielt alkaisk vann som gjør pastadeigen gul. Jeg har ikke slik vann så jeg la til egg.
Ramen nudler sies å stamme fra kinesiske emigranter eller handelsmenn som kom til Japan og brukes oftest i supper.
Jeg må innrømme at for meg er ramensupper bare en nuddelsuppe med forskjellige variasjoner. Som asiat så ser jeg kanskje ikke den store hypen, men veldig morsomt at ramen har fått en oppblomstring blant hippe restauranter i den vestlige verden. Missforstå meg rett, jeg mener ikke at jeg ikke liker det for jeg synes det er kjempegodt.
Her kommer det en enkel oppskrift.
Hvorfor jeg har valgt å kalle den Yu-Nakamura ramen er fordi jeg har laget denne, min morfar er kinesisk og het Yu Eng Seng og oldefar het Pedro Nakamura Gonzales. Morfar er en Hoklo kineser og er fra den Sørlige delen av Fujian provinsen. Jeg vet dessverre ikke hvor i Japan tipoldefar Nakamura kom fra. Jeg har IKKE funnet opp oppskriften, jeg har bare laget den til dette innlegget.

Jeg leker og tuller litt med navn, men maten tar jeg alvorlig. Håper ingen die hard ramen fans blir fornærmet, litt moro må man jo ha det.
Ingredienser
500 g mel
1 ts salt
2 eggeplommer
1 egg
1-1,5 dl vann

I et fat eller en bolle har du i alle de tørre ingrediensene
lag en liten grop og tilsett eggeplommene og 1 vann.
Bland ingrediensene sammen med en gaffel. Deretter knar du deigen i ca 5 minutter, til den blir sammenhengende, myk og smidig. Bruk hendene. Deigen må ikke føles tørr og om den klistrer seg til bordet eller hånden, tilsetter du litt mer hvetemel. Deigen skal være myk, men samtidig seig og elastisk.
Sett deigen til side, og la den hvile minst 20 minutter før du kjevler den ut så tynt og jevnt som mulig. Du kan bruke en pastamaskin hvis du har.
Rull deigen og kutt pølsen på skrå da får du pastamed litt zig zag mønster, men du kan kutte pølsen rettvinklet og få rette bånd også, Jeg gjorde dette bare for å gjøre det litt annerledes.
En fin test når du har kuttet opp pastaen for å sjekke om du har fått riktig konsistens, er å samle strimlene i en ball og klemme til. Pataen skal lett løsne fra hverandre når du rister strimlene løs.
Heng nudlene til tørk i en time eller så hvis du ikke skal bruke dem med en gang.
Samle sammen nudlene i nøster, legg dem i plast og sett dem i kjøleskapet til du er klar for å bruke den
Kok opp som du ville ha gjort med vanlige nudler. i lettsaltet kokende vann..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...