fredag 6. februar 2015

Penne al forno

Lasagne er bestilt, men mor er ikke klar for å lage det ennå så jeg har laget en lignende variasjon.
Jeg valgte å lage penne al forno eller på norsk bakt penne, det høres finere ut med penne al forno synes jeg.
Egentlig skulle det vær noe som de kaller Ziti i USA, men jeg hadde ikke ricotta så jeg omdøpte retten. Jeg så på Rachel Ray show for en stund siden og tenkte at den var ikke dum. Hun brukkte kjøttdeig av kalkun og rigatoni. Jeg har brukt kjøttdeig og fulkorns penne.

400 g kjøttdeig


1 løk
2 fedd presset hvitløk
2 ss olivenolje
1 bokser med knuste tomater
2 ss tomatpure
1 buljong terning
1 ts tørket oregano
1 ts tørket persille
salt og pepper
500 g pasta penne
(jeg brukte for mye det skulle vært 250 g til mengde kjøttdeig og hakkede tomater eventuelt doble kjøttdeig og tomater.)
1 boks cottage cheese
250 g revet blanding med Norvegia. Jarlsberg, Mozzerella og Edamer

 Stek opp kjøttdeig, løk og hvitløk i olivenolje.
Ha i tomatene, tomatpureen, oregano, persille og buljongterningen. salte og pepre etter smak.
La dette småputre mens du koker opp pastaen i lettsaltet vann.
Ikke kok ferdig pastaen, halver tiden som står på pakken.
Sil av vannet på pastaen og ha den i kjøttblandingen, tilsett cottage cheesen og bland godt.
Jeg blandet alt i den samme gryten som jeg stekte kjøttdeigen i, men ha den i en ildfastform om du vill.
Sett gryten eller formen i ovnen og bak den på 200 C til osten er gyllen.

Server gjerne en salat til.

Som dere se ble den litt tørr, litt lite kjøtt og saus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...