onsdag 1. mai 2013

Grillet svinefilet med jordskokk- og blomkålpure

"Våren" har kommet og jeg som alle andre med hager pusler og ordner slik at nye planter kan settes ut og gamle få det pent rundt seg.
Jeg ryddet i kjøkken hagen i helgen, luket og rykket opp visne og gamle planter. Jordskokkbeddet hadde blitt ordentlig rotete, jeg dro opp gamle stengler og fikk opp noen jordskokker også. De var veldig ymse av størelse, men jeg suplerte med litt blomkål og dermed fikk jeg en god puré til middagen.


Ingredienser til 4 
2 svinefileter
tomatpesto

Smør inn svinefileten med tomatpesto og grill på høy varme til de får en stekeskorpe,
sett ned temperaturen til middels varme og grill videre.
Svine fileten er ferdig når endene er faste og myk på midten tror jeg hadde filetene på grillen i 10-15 minutter.

Smørstekte grønnsaker
200 g sopp 
1 bunt aspargess
1 pakke med grønnebønner
2-3 ss smør
Salte og pepre etter smak

Skjær grønnsakene i passe biter og stek i en panne på middels til høy varme i 2-3 ss smør til de blir møre men faste.


Jordskokk- og blomkålpuré

300 g jordskokker
300 g blomkål
0,75 dl fløte
2 ss smør
Salte og pepre etter smak

Skrell og skjær jordskokkene i biter,
del blomkålen og ha alt i en kasserolle og kok opp til grønnsakene blir møre.
Sil av og ha fløte og smør og mos alt med en stavmikser.

Enkel og grei tilbehør til maten og siden jordskokkene ikk har den samme stivelsen i seg som potetene, kan puréen defineres som lavkarbo.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...