mandag 27. mai 2013

Lime og sitronkake med valmuefrø

Da jeg var på boklanseringen til Ina med bloggen Mat på bordet fikk jeg med meg en aldeles herlig kake med meg hjem sammen med kokeboken Eltefritt brød og himmelske kaker som du kan få kjøpt HER
Jeg bakte noen cupcakes og en formkake etter inspirasjon fra boken, men jeg tok utgangspunkt i en grunnoppskrift på muffins jeg liker å bruke, den er ganske lik.


Til 12 muffins og en formkake gjorde jeg jeg:)
Forvarmet ovnen til 190 grader Celsius
250 g sukker
250 g smør 
revet skall av 1 sitron og 2 lime
Visp dette hvitt og tilsett
4 egg 
en av gangen og pass på at egget er godt integrert før du har i neste.
Visp så
300 g hvetemel
2 ss valmuefrø
2 ts bakepulver
på medium hastighet før du tilsetter
saften av 
1 sitron 
2 lime
Dette blir en ganske tykk røre.

Ha røren i 12 muffinsformer og bak dem midt i ovnen i 15 minutter.
Resten av røren har du i en brødform med bakepapir.
Denne bakte jeg i 40 minutter midt i ovnen.
Glasssuren til formkaken er saften av 1 lime og melis, rør og hell over en avkjølt kake.

Toppingen til cupcakesene brukte jeg 
Idun cupcaketopping og isteden for vann brukte jeg 0,9 dl kald lime juice.
Følg ellers instruksene på pakken.
Denne kaken og cupcakesene er kjempegod til kaffe:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...