søndag 1. mars 2015

Laktosefri softis av frukt og bær

Sunn og god snack å kose seg smed


Instagram er et herlig medium å hente inspirasjon fra. Denne gangen kom jeg over en vegansk jente fra Australia, men dessverre husker jeg ikke konto navnet hennes.
Desserten eller mellommåltidet hennes der i mot husker jeg.
Det så ut som soft is eller frozen yoghurt, men den var helt laktosefritt og uten tilsatt sukker.
Men til dere diabetikere der ute og et stort MEN, selv om det ikke er tilsatt sukker er det mye sukker i frukt. Dette vet dere jo, men til dere som er i grenseland og tror at frukt er sunt og tror at dere kan spise mye av det, er dette helt feil. Fordelene vi diabetikere høster fra en slik dessert er at det inneholder en del kostfiber. Det fine med denne desserten er selv om den tiner så vil den ikke renne bort. Bildet over er tatt 10 minutter etter at jeg sprøytet isen opp i skålen.
Det du trenger per porsjon er:
1-2 frosne bananer kommer an på størelsen
0,5 dl frosne blåbær
0.5 dl frosne jordbær

Pynt og tilbehør
Det du måtte ønske.
Jeg har brukt kokos flak og chia frø

Før jeg fryser ned bananene og jordbærene deler jeg dem opp i mindre stykker, det gjør det lettere å kjøre dem gjennom blenderen.

Ha bærene litt og litt i en blender og mos til en fin puré.
Ja det er alt som skal til, ikke mer hokus pokus enn det.
 Ha desserten i boller og pynt med ønsket pynt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...