mandag 16. mars 2015

Pannekaker med reker, Ukoy


Okåi, med en lang o er hvordan du uttaler Ukoy, dette er små friterte rekepannekaker som er populære på Filippinene. Mange spiser dem som et mellommåltid som kjøpes fra et av mange gateselgerne. Disse kakene er et barndomsminne og noe mamma laget med jevne mellomrom og servert med en eddikdip. Jeg var ikke så begeistret for disse pannekakene fordi hun brukte for store reker. Normalt vil ikke store reker være et problem, men rekene hadde fremdeles skall og hode. Jeg syntes at skallet på rekene ble litt for hardt, men jeg elsket den stekte røren
Jeg har fått tak i små rå reker, med mykere skall og ukoy var en av snackene jeg fikk lyst til å lage.Du an bruke bittesmå reker kjøpt på innvandrerbutikk eller vanlig pillede reker, helst ferske.

Lag dippen først slik at smakene får godgjort seg


Eddikdipp
4 fedd hakket hvitløk
1/2 medium finhakket rødløk 
2 ss sukker
1,5 dl ris eddik 
0,5 dl vann
1/4-1/2 ts salt
1-3 ts grov hakket chili, ønsket mengde.
Litt hakket gressløk(Jeg brukte dette for fargens skyld)


Røre
2 dl isvann 
1 dl hvetemel
1 dl maisenna
½ ts bakepulver
1/2 ts salt
1 eggeplomme

500 g små reker
Du kan velge selv om du vil ha hode på eller ikke.
1 finhakket løk
3 dl mungbønnespirer
4 stilker snittet vårløk

Litt olje til frittering.

Ha isvannet i en bolle og bland inn de andre ingrediensene til en røre,
Tilsett resten av ingrediense og bland godt.

Varm opp en stekepanne med olje på medium til høy varme.
Ta en spiseskje røre og legg den i pannen og stek på begge sider til kaken er gyllen og sprø.

Spis dem mens de fremdeles er lune og dypp i eddiken.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...