mandag 26. januar 2015

Kimchi fried rice

Siden jeg har laget denne kimchien føler jeg at jeg må bruke den opp, så her kommer det en kimchi rett til. Det passer egentlig ganske bra for min mor kokte opp for mye ris til middagen i går.
Dette er en enkel rett som er elsket av mange koreanere, den er mer som en risotto enn fried rice fordi den er bløtere.
Det er ofte enkle ingredienser i Koreansk mat og det er mange ingredienser som går igjen.




1 l kokt ris
3 dl opphakket kimchi
1/2 opphakket løk
0,5 dl kimchi kraft
0,5 dl vann
2-3 ss chilipaste/kimchi base
3 ts sesamolje
100-150 g kokt skinke
1 vårløk
1 ss ristet sesamfrø
1 ark med kim/nori ristet og kuttet i strimler

Hvis du ønsker kan du servere denne med et speilegg
Stek opp løk og strimlet kimch sammen med 2 ts av sesamoljen.
Tilsett ris, kimchikraften, vann, chilipasten og bland alt sammen
Tilslutt har du i resten av sesamoljen, skinken og vårløken.
Fordel på tallerken, (har du speilegg til har du det på nå ),  strø på kim, sesamfrø og pynt gjerne med litt chilli.

Hvis dere forsøker dere på denne håper jeg den smaker.
Jeg er nok ikke helt ferdig med kimchi ennå:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...