onsdag 14. januar 2015

Fransk løksuppe

Fransk løksuppe er en god klassiker som har få, men gode ingredienser. Lett og enkel å lage og ikke minst rimelig. Jeg husker fremdeles første gangen jeg smakte fransk løksuppe på midten av åttitallet.
Alle de fancy spiste dette på restaurant. Liza måtte så klart prøve, men hva jeg fikk var noe eddiksmakende skvip, lys suppe med løkbiter som helt sikker bare hadde blitt kokt opp i suppen. Det tok en stund før jeg bestilte suppen igjen for å si det sånn og ikke minst lage den.
Men den tid er forbi:)

English version HERE



Ingredienser

1 kg løk kr. 20,-?
2 ss smør
2 ss olivenolje
1 l god kraft, du kan også bruke buljong
2 dl hvitvin(rest)eller juicen av en sitron kr. 5,-?
2-3 stilk frisk timian
1 ts sukker
8 skive gammelt brød
3 dl revet hvitost kr. 20,-?
salt og pepper

Fremgangsmåte

Skjær løken i tynne skiver. Varm opp oljen og smøret på middels varme i en kjele. Surr løken under omrøring til den blir lettere karamelisert.
Her lager jeg bare til en person.
Ha i kraft eller utblandet buljong og tilsett hakket timian og sukker. La suppen koke i ca. 15 minutter. Smak til med salt og pepper.

Sett ovnen på 225 °C. Hell suppen i fire suppeskåler som er ildfaste eller som meg en stor tekopp.

4 av brøskivene delte jeg opp i mindre biter, hadde ost på og bakte dem i ovnen til bitene ble sprø og fine. Har du ikke ildfaste suppeboller er dette en måte å gjøre det på.
Altså bake noen skiver med ost i ovnen og ha dem i suppen.

Legg de sprø ostekrutongene i suppen og legg en brødskive over sammen med en grei mengde ost.

Gratiner suppen i ovnen til osten og brødet begynner å få fin farge. Pynt gjerne med litt frisk timian ved servering.

Suppen serveres rykende varm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...