lørdag 22. juni 2013

Sprø empanada Ilocano ala Liza

Disse empanadaene er laget på rismel, så de er fri for gluten.
Jeg har aldri smakt disse før, hverken på filippinene eller her, men kom over snacken da jeg var i Oslo og feiret filippinsk nasjonaldag. De som solgte dem kunne ikke lage dem fort nok og det var lang venteliste. Jeg skrev meg opp og fikk min empanada ilocano etter nesten 3 timers ventetid.
Ilocos er en region på den nordlige øya på Filippinene og består hovedsaklig av 4 provinser.
Jeg har laget min variant, for egentlig bruker man noe som hetter annatto pulver for å gi empanadaene en oransj farge.



 Annatto et fargestoff som brukes mye av i sør amerika og noen steder i asia. Det blir også brukt til å farge oster som Cheddar, Gloucester, Red Leicester, i spanske retter som man skal bruke safran, blir safran gjerne byttet ut med annattopulver. Annatto har en litt pepperaktig og muskattlignende smak.

I min deig siden jeg ikke har annattopulver, brukte jeg rismel og maismel for å få farge. empanadaene ble lysegule isteden for oransje
Oppskrift til 6 empanadaer
1
Deig 
250 g rismel
250 g maismel
3 ss nøytral olje
1 ts salt
1 klype pepper
1 klype muskatt
5,5 dl vann

Bland alle ingrediensene i en bolle og kna til du får en deiglignende konsistens.


Blir den for tørr regulerer du med å å ha i olje og vann, blir den for våt ha i mer rismel og maismelblanding
2
Kjøttfyll
200 g kvernet svinekjøtt
1/2  finhakket løk
2-3 fedd presset hvitløk
2 ss balsamico eddik
salt og pepper

Bland alle ingrediensene og la det stå og godgjøre seg en liten stund ca. 1 time
Stek opp kjøttet og sett det til side.
3
Grønnsaksfyll 
2 ss olje
1 fedd presset hvitløk
1/2 strimlet  løk
3 dl med bønneskudd
3 dl med revet hodekål

6 egg

Stek hvitløk og løk til de blir slappe og lett karameliserte.
Ha i resten av grønnsakene og stek til de blir passe myke.

4
Varm opp olje til frittering
Ta en bit av deigen, kjevle den tynt ut mellom to plastik biter, da blir det enklere å kjevle og løsne.
Jeg brukte en teflonmatte
Plasser 2-3 spiseskje med grønnsaker i midten i en ring,
legg et helt egg opp i midten
og fyll på med 2-3 spiseskjeer av kjøttfyllet på toppen.
Brett deigen i to,
 klem kantene sammen og skjær av overflødig deig.
Stek empanadaene sprø på mediium varme i ca.5-7 minutter på hver side, snu dem en gang slik at de får en fin skorpe på begge sider.
Ta de ut når empanadaene ut når de er ferdig og la de renne av på kjøkkenpapir.
Spises mens de er varme.

3 kommentarer:

  1. Nam!
    Disse skal jeg prøve!
    Så kjekt med glutenfrie oppskrifter!

    SvarSlett
  2. Elsker slike! Husket ikke hva det het engang før jeg så det her. Skal definitivt lage slike en gang - som så mye annet godt du frister oss med. Klem!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...