tirsdag 4. juni 2013

Eltefri loff

Jeg har sett disse brødene rundt om kring på bloggene helt siden jeg begynte å blogge, men har hatt en gammeldags oppfatning at brøddeig må eltes og knas. Jeg var på boklanseringen til Ina fra Mat på bordet og fikk smake på eltefritt brød og det var skikkelig godt med en deilig skorpe. Jeg har siden da lurt på om jeg skulle prøve å lage dette denne type brød.
Husker ikke hvorfor jeg begynte å prate om det men jeg nevnte eltefritt brød til Hanne fra Matmisjonen, nå Pjolter og hun anbefalte å begynne med hvitt brød for å kjenne og lære hvordan deigen skal være. Du skal bearbeide denne deigen minst mulig. Det eneste er at det er mye vente tid men selve arbeidet er minimalt, brødet står bare å godgjør seg mens du gjør andre ting. Sleng sammen en deig på morningen før jobb, det tar under 5 minutter å røre sammen denne deigen, 5 minutter til på kvelden etter middagen og brett inn kantene før neste heving og 45 minutter totalt til baking.

Ingredienser til et brød



500 gram hvetemel
4 dl vann
1,5 ts salt
0,5 ts tørrgjær.

Bland alt sammen i en bolle til en klisset deig.
Dekk den til og la den stå på benken og heve i 12-15 timer.
Deigen ser nesten flytende ut når den har hevet så lenge.
Hvelv den ut på bakepapir eller lignende som dy har drysset mel på.
Brett kantene inn mot midten 4 til 6 ganger, husk å ikke overarbeide deigen.
Dekk til med ed en stor bolle og la den heve i 2 timer til
Når det har gått 1,5 timer, setter du på ovnen og sett en støpejernsgryte i og varm opp til 250 grader Celsius. Ta ut gryten og hvelv deigen oppi med hjelp av bakepapiret, sett på lokket og sett gryten i ovnen og bak i 30 minutter.
Lokket holder fuktigheten fra deigen i gryten og gjør at du får en veldig fin skorpe. 
Etter 30 minutter, tar du av lokket og baker i 15 minutter til, slik at brødet blir fint og gyllent.
Ta brødet ut av gryten og legg det på en rist for å avkjøle seg. Brødet kan fint fryses har jeg blitt fortalt, både helt og oppstykket, vi er så mange så brødet forsvant fort. 
Jeg skulle ha bakt dette for lenge siden.

Se videoen til Mat på bordet for eltefritt brød




1 kommentar:

  1. Dette er en genial metode med speltmel, det skal ikke eltes. Jeg skulle kanskje bakt slik igjen...
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...