onsdag 19. juni 2013

Hotteok. koreansk pannekake fylt med kanel, peanøtter og sukker

Hotteok er en typisk gatemat snack som er typisk for vinter halvåret i Sør Korea, men slik sommeren har vært er det jo ikke noe i veien for å lage de nå.
Jeg ble kjent med pannekakene etter et opphold i Sør Korea, hvor vi på en sødagstur gikk forbi en vogn og det luktet deilig kanelbakst. Jeg som er et matvrak og søtmums måtte prøve så klart.
Det sies at pannekakene opprinnelig kom med kinesiske handelsmenn og var oftest fylt med kjøtt, den koreanske versjonen er med sukker, kanel og nøtter.



1,25 dl lunkent vann
½ ts tørrgjær
½ ts sukker
7,5 dl hvetemel
2,5 dl lunken melk
½ ss salt

Fyll:
1 dl sukker
2 ss hakkede peanøtter(valnøtter eller andre gode nøtter)
1 ts malt kanel.
Bland ingrediensene i en bolle

Bland alle ingrediensene til deigen sammen i en bolle, elt godt.
Deigen er ganske klissete. Dekk til med plastfolie og la den stå å heve i 1 time.

Del deigen i 8 emner og fyll 1-1,5 ts med sukkerblandingen.
Stek emnene i en stekepanne eller takke, jeg har rullet bollene i litt olje til stekingen.
Tykk kakene flate til ca. 0,5 cm tykkelse med en stekespade eller en slik sak som jeg har brukt, jeg vet dessverre ikke hva det heter.
Når kakene begynner å boble og heve seg, snur du den og steker på den andre siden
Kakene er best varme, men vær forsiktig det flytende fyllet er glovarmt.


1 kommentar:

  1. Oi-oi... Disse så jo helt fantastiske ut...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...