søndag 15. april 2012

Frukt og bær remser/fruit roll ups

Da vi bodde i utlandet eller er ute på reise pleier jeg å kjøpe tørkede bær og frukt remser(fruit roll ups) til barna som godteri. Jeg vet ikke hvor man kan få tak i slikt her i Norge,
Inne hos Fleksitarianerliv fant jeg en oppskrift og forsøkte meg, som dere ser ble mine litt vel tynne, men de ble ferdig fort :) Neste gang skal jeg lage de tykkere


Da jeg så innelegget tenkte jeg dette var en god ide, men problemet var er at jeg ikke har en dehydrator eller en ovn med lav temperatur, det laveste min stekeovn går er 80 grader Celsius. Min tanke da var søren også, da går ikke det :(
I dag irriterte jeg meg over varmeskuffen vi fikk innstalert under mikroovnen, jeg har ikke brukt den så mye men så fikk jeg plutselig en lys ide :)
Først la jeg en rist på så ikke platen får direkte kontakt med skuffen
Fulgte denne oppskriften


400 gram bær
6 bløtlagt økologiske aprikoser
1 banan
2 ss chiax frø

Mos bær og frukter i en blender eller med en stavmikser og
 bre utover et bakepapir, tørk på ca. 60 grader Celsius i 1 time og så skrur du ned temperaturen til ca. 40 grader, tørk videre i 7-12 timer 
Massen har da gitt slipp på mye væske og du sitter igjen med en læraktig/lakrisremseaktig konsistens som er lett å håndtere. Klipp opp i lange remser og server. Holder seg fint i kjøleskapet ca 1-2 uker, kan også fryses.

Slik jeg forstår det kan du også tørke i stekeovn på mellom 40-50 grader i ca 10-15 timer. 
etter en liten stund så det slik ut
Minstemann syntes det var kjempegodt.


2 kommentarer:

  1. Dette tror jeg jammen jeg skal prøve. Her er det jo fint å eksperimentere, kanskje med litt lakrispulver i tillegg? :P Min komfyr kan jeg senke ned til rett under 50 grader, så det burde gå bra.

    SvarSlett
  2. Hmm genialt! Kan man bruke noe annet enn frøene?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...