torsdag 10. april 2014

Shepards pie


Når man lager en stek, har an ofte litt ekstra til overs, det har ihvertfall jeg.
Enten kan man ha det samme om igjen eller så kan man lage noe annet og klassikeren Shepards Pie er jo en enkel og god måte å bruke rester på.
Jeg lager ikke noe ordentlig oppskrift her til denne, bare en fremgangsmåte på hvordan jeg gjorde det.

Jeg brukte rester av
Lammestek 
potet
grønnsaker
og saus

pluss 1 ts mynteblader
1 ts solbærsirup

til mosen har jeg litt pastinakk og hvitløk hvis jeg har 
Del opp lammesteken i mindre biter, bland det med sausen, grønnsakene, mynteblader og solbærsirup.
Kok opp og ha blandingen i form eller former.

Potetmos lager jeg av potetrestene, uansett om de er kokte, bakte eller stekte.

Del pastinakken i små biter og gi dem et lite oppkok sammen hvitløken i litt vann.
Når de er møre heller du av vannet tilsetter potetene og moser alt med en stavmikser eller en potetpresse. Ha i melk litt og litt til du får den konsistensen du ønsker.
Tilsett litt smør salt og pepper for smak og vil ha potetmosen riktig fyldig bruk halvparten fløte og halvparten melk.

legg potetmosen over kjøttfyllet og bak i ovnen i 10-15 minutter på 220 C.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...