tirsdag 22. april 2014

Hjemmelagde gullfisker-ostekjeks

Så gjennom gamle ting og fant denne oppskriften fra tiden jeg bodde i USA.
Jeg har aldri forsøkt å lage den selv, for en av mine amerikanske venninner laget disse titt og ofte og jeg laget mine ting. Ikke vits å konkurrere om å lage ting best, men jeg fikk oppskriften så jeg kunne lage den senere og den har gått i glemmeboken helt, men nå har jeg laget den. Dete er en form for mørdeig men istedenfor å bruke smør bruker du ost Noe smør er det,  men ikke så mye som i en mørdeig.


225 g cheddar 
4 ss smør
2,5 dl hvetemel
3/4 ts salt
2 ss kaldt vann

Riv osten og kjør alt utenom vannet i en foodprosessor til ingrediensene ser ut som grov sand.
Ha i 1 og 1 ss vann mens du kjører foodprosessoren. deigen skal begynne å klumpe seg sammen.
Pakk deigen i plastfolie og sett den i kjøleskapet 1 ca. 30 minutter.
Kjevle deigen tynt, kutt ut figurene/formene du ønsker. Jeg har laget meg en liten fiske form:)

Legg dem på en bakeplate med bakepapir og sett de midt i ovnen på 180 C i ca. 15 minutter eller til de er gylne(oranseje) og sprø
Ta kjeksene ut av ovnen og la dem avkjøle seg i en sil eller rist.
For å få mest ut av deigen og for minst arbeide så synes jeg å lage ruter er best.
Det er nok enklere å kjøpe snacks, men hvis du tenker på energien du har brukt på å lage disse, da kan du ha litt god samvittighet når du koser deg med godbitene.



2 kommentarer:

  1. Yummy! Disse så supergode ut. Bodde selv i Usa for fire år siden. Elsket disse. Disse skal definitivt lages. Du er så flink! God sommer til deg og dine :)
    Klem Ingrid Victoria

    SvarSlett
  2. Yummy! Bodde selv i USA for fire år siden, loved these. Du er supeflink! Tusen take for at du deler flotte oppskrifter. God summer til deg og dine.
    Klem Ingrid Victoria.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...