fredag 4. april 2014

Arroz caldo med kyling

Arroz caldo er et barndomsminne for meg, skikkelig trøstemat eller "comfort food" som de sier på godt utenlandsk. Min far laget ofte denne retten når jeg var syk om det var mageonde eller forkjølelse.
Arroz caldo er en spansk tolkning av den kinesiske congee som er en risgrøt laget på buljong. Direkte oversatt betyr arroz caldo risbuljong. Denne retten kan ligne litt på risotto, men det er en annen ristype du bruker den skal være litt mer klissete. Årsaken til at jeg lager denne suppen nå er at Minstemann er litt klein, hun har feber, hoster og har mistet stemmen.


Den jeg fikk av min far var laget på hønsekraft og masse fersk ingefær.
Til 4 porsjoner trenger du
1/2 fin hakket løk
5 cm lang fersk revet ingefærbit.
2 fedd presset hvitløk
2 ss oliven olje.
1,5 l hønsekraft eller buljong
2,5 dl grøtris
Kjøttet av en høns eller kylling
1 vårløk
sprøstekt presset hvitløk
Salt og pepper etter smak
Litt chili hvis du ønsker en ekstra kick.

Stek løken til den blir blank med oliven olje i en gryte, ha hvitløk og revet ingefær og surr litt til.
Ha i kraften og kok opp, du kan enten blande alt med en stavmikser eller så kan du la være.
Jeg brukte en stavmikser.
H i grøtrisen og kok opp, når så suppen koker setter du ned varmen til mellom middels og svak varme, la suppegrøten småkoke til risen er ferdig, følg det som står på rispakken.
Når den er ferdig har du i kyllingkjøttet og lar den trekke litt til kyllingen blir varm.

Ha suppegrøten i boller og server.

Noen lager denne retten med kyllingvinger eller hel kylling som man deler i biter og man koker kraften på det med det samme. Jeg kan huske å ha fått den med kyllingvinger også, men jeg er ikke så begeistret for bleke kokte kyllingvinger. En annen ting jeg husker var tråder av safran i grøten, men det var jeg tomt for, så da ble det ikke det, kanskje neste gang:).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...