lørdag 5. april 2014

Kanelroser

Jeg så en poste noen bilder på instagram av noen dampede boller formet som roser
 og tenkte hva om jeg laget kanelsnurrer på samme måte.


Jeg var nok ikke tålmodig og like nøyaktig som de andre og regnet ikke med at bollene skulle heve seg så mye. Uansett det ble kanelroser på en måte allikevel, jeg får bare prøve meg en gang til og smøre meg med tålmodighet og være nøye. Jeg liker at ting går litt "fort og gæli".
Jeg har brukt en vanlig bolledeig.
Jeg fikk 12 store roser ut av denne deigen.

5 dl melk
800 g hvetemel
125 g sukker
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
2 ts tørrgjær
150 g smør
egg til pensling

Smør, sukker og kanel til fyll.
Perlesukker til pynt.

bakes i ovnen på 200 C i ca. 15 minutter eller til de blir gylne.
Mine ble nok litt for lenge i ovnen. 

Smelt smør og varm opp melk, ha i sukkeret og når dette er fingervarmt har du i gjær og blander alt godt sammen. Ha i 700 g mel og kardemumme og elt deigen godt til den slipper bollekanten, hvis deigen er for løs, ha i resten litt og litt. 
Sett deigen til heving til den blir dobbelt så stor.
Elt den ferdig hevede deigen litt og deldeni 12 emner, delså hvert av emnene i 6 mindre deler.Trill de små emnene til små boller og kjevle de flate,
overlapp sirklene i en rekke og ha på smør sukker og kanel.
Rull sammen som vist på bildet over.
Del den sammen rullede emnet i to med en pinne, du presser pinnen ned i deigen og drar den til deg.
Du skal rulle deigen med pinnen når du deler, da får du et jevnere kutt.
Da skal du få to roser som ser ut som dette.
Sett rosene på et brett med bakepapir og strø litt perlesukker over til pynt
La de etter heve til dobbel størelse og bak midt i ovnen på 200 C i ca. 15 minutter.
Mine fikk litt mer enn 15 minutter. Jeg fikk ikke med meg pipingen siden jeg var ovenpå og underholdt en liten syk jente, men de ble ikke brent og de ble anstendig gode. Jeg skulle kanskje ha penslet rosene med egg slik at perlesukkeret satt bedre på og ikke drysset av.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...