mandag 21. april 2014

Pulled lamb

I år har vi hatt en litt annerledes påskemiddag. Pulled porc eller beef er blitt veldig populært, så jeg tenkte at å gjøre det samme med lam må være vel så godt. Tilbehøret er noe annerledes enn når jeg lager strimlet svin eller storfe.
Påskelammet er en tradisjon som går langt tilbake i tiden, fra da israelittene forlot Egypt med Moses.
Jeg innbiller meg at å spise lammet på denne måten er å spise den noe tilnærmet det de gjorde på den tiden.
Slik jeg forstår det skal man spise usyrnet brød og det er mange regler rundt påskemåltidet fra et jødisk synspunkt. Dette måltidet er heller hverken kosher eller hallal.

Jeg brukte 1 lammelår som jeg utbenet og delte opp i biter

Marinade
6 fedd hvitløk
1 løk
1 dl hakket persille
1 bladene fra 1 par kvister rosmarin
2 ts malt spisskum
1 dl olje
2 ts hvitvins eddik


Mos alt i en blender eller med en stavmikser. bland dette med lammet. La dette stå i 3 timer i romtemperatur eller over natten i kjøleskapet.
Hvis du kjøler den ned ta kjøttet ut en time før du baker det.
Jeg hadde kjøttet i en langpanne med marinaden midt i ovnen på 90-100 grader i 7 timer.

Jeg hadde alumimiumsfolie over lammet halve tiden.

Når den er ferdig, skal du ha mørt kjøtt som faller fra hverandre.

Jeg serverte dette med litt forskjellig som du ser på bildet under.

Hjemmelaget pitabrød eller lefser

4,5 dl lunkent vann
25 gram gjær
1 ss olivenolje
1/2 ts salt
10-11 dl hvetemel

Rør ut gjæren i litt av vannet. Når den er oppløst tilsetter du resten av vannet, oljen og saltet og bland godt. Ha i hvetemelet og elt deigen til den er smidig og fin.

Hev deigen under plast i ca 30 minutter. Del deigen i 14-16 emner og trill til boller. La bollene heve noen minutter. Kjevle deretter bollene runde og flate ca. 1/2 cm tykke.  Legg dem så på en bakepapir kledt stekebrett. La pitabrødene etterheve minst 10 minutter før du steker de midt i ovnen ved 250 grader i ca 10 minutter. Pitabrødene vil blåse seg opp etter noen minutter i ovnen.
Når de er ferdige avkjøles på en rist.

Skal du lage lefser kjevler du emnene enda tynnerer så tynt du kan, mine var nesten 1 mm tykke. Disse trenger du ikke å etterhveve før du steker dem.
Stek de i en panne eller takke på medium til sterk varme, det går fort å steke dem så vær oppmerksom slik at lefsene ikke svir seg. Når de blåser opp som på bildet over er de klare til å snus. legg de mellom to kjøkken håndklær slik at de ikke blir tørre og stive.

Tzatziki

3 dl gresk yoghurt
1 stk slangeagurk
1⁄2 ts salt
3 båt hvitløk
1⁄2 ts nykvernet pepper

Riv slangeagurk på råkostjernet eller mandolin  og dryss på salt. La det trekke 5-10 minutter, og press ut vannet.
Bland agurk sammen med presset eller finhakket hvitløk og yoghurt. Smak til med nykvernet pepper.

persille- og myntesalat
2 dl hakket bladpersille eller kruspersille
1 dl hakket mynte
1/2 rødløk
1 tomat
Saften av 1/2 sitron
2-3 ss god olivenolje
Salt og pepper etter ønske

Hvis du bruker bladpersille så damp den lett eller varm den opp i mikroob\vnen i ca. 30 sekunder.
Bladpersillehar litt stivere blader enn krusperille.
Skjær løken i tynne skiver og hakk opp tomaten.
Bland alle ingrediensene sammen og la den stå å godgjøre seg litt.

Resten kjøpte jeg på den lokale innvandrerforretningen som aubergindipp og marinerte kikerter.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...