søndag 1. desember 2013

Glutenfrie krumkaker


Hovedoppskriften til disse kakene har jeg fått av Tante B, som igjen har fått det av en venninne for mange år siden. Kakene er så delikate og herlig sprø og jeg var litt urolig for at det gluten frie melet ville gjøre dem veldig kompakte. Jeg byttet ut hvetemelet med glutenfritt mel som jeg kjøpte på Rema 1000, melet er fra Schär og er mixen for fine kaker, Mix C. Som jeg har nevnt var jeg litt usikker på resultatet, men melet funket bra og ble de ble kjempegode. Hvis du har en veldig kresen gane vil du merke forskjell, men forskjellen er minimal og jeg synes de nesten ble bedre
Kakene kan sikker lages laktosefri også hvis du bytter ut smøret med laktosefri margarin som kam kjøpes i daglivarebutikken



250 g smør
smelt og avkjøl
4 egg 
250 g sukker
piskes nesten til eggedosis
ha i 
225 g glutenfrittmel
Når jeg bruker vanlig hvetemel bruker jeg 200 g
1/2 ts kardemomme
og det avkjølte smøret.

Husk å ikke røre for mye, når du ser at den er klumpfri, så slutt å røre, du vil ikke røre ut all luften ut av eggene i røren, da blir kakene veldig kompakte.

Når røren er ferdig så er det bare å steke kakene i et krumkakejern.
Test ut noen kaker først, for alle jern er forskjellige. Jeg tar en toppet ts med røren, har den i jernet, legger lokket forsiktig på og teller til 20. Hvis du synes røren blir skjør ha i litt mer mel for å gjøre den mer kompakt.
Lag kremmerhus, skåler eller den form du kunne tenke deg.
Server gjerne med krem og multer eller annet godt.

9 kommentarer:

  1. mmmm! Ser helt nydelig ut!
    klem

    SvarSlett
  2. Hei!
    Har selv laget glutenfrie krumkaker, noe som jeg synes smakte akkurat som krumkaker av hvetemel. Jeg lagde de glutenfrie krumkakene kun på potetmel, så det er et fint alternativ hvis man ikke har tilgang på glutenfritt mel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rebecca
      Potetmel er et godt alternativ:) Det glutenfrie melet jeg brukte fant jeg på Rema.
      Klem
      Liza

      Slett
  3. Er kjempedårlig til å bake, men er glad i det som er glutenfritt :) Ser veldig godt ut, spesielt med krem ved siden av!

    Dersom du har lyst til å blogge videre fremover fra et splitter nytt Samsung nettbrett, kan du bli med på konkurransen jeg har på bloggen min: http://rikellerfattig.blogg.no/

    SvarSlett
  4. Hei,har kjøpt gutenfri fin kakemiks..tenkte å lage disse.
    Er det feil sort??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vet jeg ikke, men det er bare å prøve, det jeg brukte var fin kakemiks det også men fra et annet merke.
      Lykke til, det blir sikker bra det også.
      Klem
      Liza

      Slett
  5. Betyr det at det ser bra ut?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...