onsdag 10. mai 2017

Pølse i brød med chilensk vri.

A lo Pobre

¿Quieres un completo?

Vil du ha en completo?


Hva er en completo tenker du, eller forstod du at det hadde noe med pløser å gjøre. Completo betyr komplett på spansk. Når du blir spurt om du vil ha en completo i Chile, spør de om du vil ha en pølse i brød med masse topping. 



Da jeg fikk servert dette første gang, fikk jeg en completo Italiano i hånden av en chilensk venninne. En Completo Italiano er pølse i brød, med avokado,tomater og majones, de samme fargene som det italienske flagget består av. "Her Analiza denne må du smake på". Jeg ser på pølsen og sier høyt "Pølse i brød?".  "Ja men det er mer enn bare pølse i brød, det er så mye mer enn hva du får her i Norge". Ja vel, Finnes det begrensninger på hva du kan ha på pølsene her i Norge, vi spiser jo pølser med forskjellige typer salater, rå løk, syltet løk, sprø løk osv, dessuten pølse i brød, er pølse i brød tenkte jeg. Jeg kan forstå at det er mer hvis du bare er vant å få pølse i brød eller lompe sammen med ketchup, sennep og sprøløk. Og ja, de vanlige utsalgsstedene har ikke de mest spennendene toppingene og er du heldig så kommer du over et sted som har litt mer enn bare rekesalat, sprøløk, råløk og potetsalat. Hjemme hos meg så er det bare jeg som synes det er greit å ha ketchup og sennep på pølsene, så avokado og andre toppinger på pølsene er ikke et ukjent fenomen hjemme. 

Jeg forstår henne, dette er pølser som minner om hjemme, pølser som vekker følelser. Hvor ofte har ikke barna og jeg sittet rundt bordet hjemme og mimret om ferier via mat. "Ååå mamma" etterfulgt av et sukk og "husker du de gode ... da vi var ....og så gorde vi...".

Pølsen var god den og enig at det var mye mer enn pølse med bare ketchup og sennep. Det var også ivrig prat om hva Completos er og jeg ble så klart nysgjerrig når jeg hører ord som gratinert, med egg og churrasco. Dette måtte jeg finne mer ut av.

Vanlig Completo
Det finnes mange forskjellige comletos og barna og jeg prøvde tre forskjellige:

Vanlig completo: Hakkede tomater, sauerkraut/surkål og majones.

Completo Italiano(italiensk): Hakkede tomater, most avokado  og majones. Denne kalles italiensk fordi fargene på toppingen minner det italienske flagget.

A lo Pobre(Den fattige måten): Stekt løk, pommes frittes og speil egg.

Det finnes også  Dinámico, blanding av vanlig og italiano eller med sauce américaine. I en As(ess) benytter du samme topping som i en Italiano, men du bytter ut pølsen med tynne skiver med churrasco(grillet kjøtt), for å nevne noen fler. Det finnes sikkert mange lokale variasjoner, men det vet ikke jeg for jeg har ikke vært i Chile. Sør Amerika er på min bucket list.


Det er 17. mai snart hvorfor ikke prøve noe annerledes

Grill pølsene som jeg fikk servert var trukket i vann, men jeg antar at det ikke er noe problem å grille dem, eller om du vil bruke wienerpølser i stedet.

Du trenger:
Pølser og pølsebrød.

Completo:
Surkål/sauerkraut
Tomater
Majones.

Completo Italiano:
Tomat
Avokado
Majones

A lo Pobre:
Stekt løk
Pommes frittes
Speilegg.

Hva med en Completo de Noruega?
Rødkål- det nærmeste jeg kommer naturlig blått
Majones
Hakkede tomater

På en a lo pobre skal egentlig være med pommes frittes, men jeg valgte å rive potetene for så å fittere. 
Barna og jeg likte denne best, men skikkelig grisete å spise eggeplomme som renner og altfor mye topping som raser av når du tar en bit. Den minnet faktisk om en pytt i panne, pytt i panne


Completo Italiano




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...