torsdag 18. mai 2017

Pavlovakake, naken bløtkake med marengs




Naken bløtkake med en twist.Naken kake har blitt veldig populært de siste årene, Kremkaker hvor kremen har blitt skrapet av på siden. Disse kakene får et litt mer rustikt og samtidig et sart utseende. Poplariteten kan komme av at mange synes at det kan bli for mektig med altfor mye krem.

Jeg fikk en kommentar på et bilde inne på en gruppe jeg er medlem av på Facebook. Flott kake..men blir den ikke veldig søt? Jeg svarte at jeg har ikke sukret kremen og jeg har lag med bær i kaken og at kaken ikke blir noe søtere enn en pavlova.

Kan denne kaken være Norges beste bløtkake?




Opplysningskontoret for brød og korn har en bløtkake konkurranse, se HER, hvor du kan vinne bakeutstyr. bakeutstyr er alltid kjekt å ha, mitt er brukt så hardt, mye av det har begynt å gå i styker. Jeg prøver lykken.



Hvordan delta?
Bak en herlig bløtkake etter kriteriene
Del bilde av din bløtkake på Instagram med #bløtkake2017 #melk_no og #brodogkorn – husk at de kun kan se ditt bilde om du har åpen konto
Send inn din oppskrift med bilde til post@melk.no innen 31.mai 2017

Bløtkake-kriterier:
Bunnen må være basert på korn.
Kaken må inneholde pisket kremfløte.
God smak, kreativ og utseende.

Jeg hadde tenkt å lage en merveilleux kake, men et av kriteriene er at bunnen må være basert på korn, så da var den kaken utelukket, men jeg kunne jo kombinere marengs og sukkerbrød.
Denne kaken ble en blanding av litt av hvert, jeg har tatt elementer jeg liker og satte det sammen. Tre lag sukkerbrød og to lag marengs, krem, vaniljekrem, masse bær og noe sjokoladetilpynt, smaker jeg synes passer sammen, søtt, syrlig og litt sprøtt. Det finnes så mange frukt og bær å velge mellom, men til en klassisk bløtkake og spesielt marengs liker jeg blåbær, jordbær og bringebær. Dette er en smakskombinasjon jeg tror de fleste liker. Vi lager kaker med eksotiske smaker også på bløtkaker, men når det kommer til en klassisk bløtkake tror jeg det er de hjemmekjære bærene mange velger. Kaken burde heller ikke være for komplisert å lage. Sukkerbrød, marengs og vaniljekrem kan man få kjøpt ferdig i butikken, men jeg har bakt selv.


1 Sukkerbrød- oppskrift lenger ned på siden.
2 Marengs bunner- oppskrift lenger ned på siden.
6 dl fløte til krem, minus 1 dl som jeg blander ut med vaniljekremen.
250 g Vaniljekrem, (jeg har brukt ferdiglaget fra butikken)
Blåbær syltetøy, uten tilsatt sukker eller rørte blåbær
Bringebærsyltetøy, uten tilsatt sukker
Jordbær
Bringebær
Blåbær
Sjokolade
Pikekyss
Mynte for grønn pynt
Spiselig bladsølv




Sukkerbrød

6 stk romtemperete egg
180 g sukker
180 g hvetemel
1 ts bakepulver

 Forvarm stekeovnen til 160 °C.

Pisk egg og sukker til en luftig og stiv eggedosis, 6-8 minutter.
Eggedosisen er stiv nok år du kan skrive «Bra» med vispen, og du klare å se hele ordet før eggedosisen flyter ut igjen.

Sikt mel og bakepulver i eggedosisen.

Vend melet forsiktig inn i eggedosisen med en slikkepott og bland til det ikke lenger er melklumper i røren.

Ha bakepapir i bunnen av en springform på 24 cm i diameter. Smør formen med smør.

Hell røren i formen og stryk lett frem og tilbake med slikkepotten slik at overflaten blir jevn.
Stek kaken på nederste hylle i ca. 40 minutter, til sukkerbrødet har hevet seg godt, er gyllent og gjennomstekt.

La sukkerbrødet stå i formen et par minutter før du tar den ut av formen. Legg over et rent kjøkkenhåndkle og avkjøl sukkerbrødet på en rist.



Marengs

4 stk eggehviter
2 ½ dl sukker

Forvarm stekeovnen til 125 °C.

Hell litt vann i en kjele og kok opp.

Bland eggehviter og sukker i en bolle.

Sett bollen med eggeblandingen over kjelen med kokende vannet uten at bollen berører bunnen, senk varmen til medium varme og pisk jevnt for hånd til sukkeret er oppløst og massen er blitt litt tynnere. Pass på at massen ikke blir for varm, den skal kjennes lun når du tar på den.

Ta bollen av varmen og visp til eggehvitemassen blir tykk, blank og kremet i ca 10 minutter, massen burde være passe nedkjølt nå.

Fyll en sprøytepose og lag to sirkler på et bakepapir kledt bakebrett, husk å klistre papiret med litt marengs så den holder seg på plass under baking. Sirklene skal være litt mindre i diameter enn sukkerbrødet. Sprøyte små pikekyss, dråper eller pletter til å pynte kaken.

Sett bakeplaten midt i ovnen og sett ned varmen til 100 C, Marengsbunnene bakes i ca 2 timer til de lett løsner fra bakepapiret. Pikekyssene trenger ikke mer enn en time.



Visp fløten til krem
Bland ca1 dl av kremen sammen med vaniljekremen.


Sett sammen kaken som på bildet over

Smør blåbærsyltetøy/rørte blåbær på den nederste kakebunnen.

Legg på krem og så marengsbunnen.

Ha på Vanilje krem blandet ut med litt krem og så et tynt lag med bær.

På neste kakelag smører du bringebær syltetøy på undersiden og legger den oppå bærene.

Repeter og til slutt smører du bare syltetøy under lokket.

Dekk kaken med krem og pynt den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...