tirsdag 16. mai 2017

Ost og skinke pai med rugbødbunn


Ost- og skinkepai med deilig rug- og knekkebrød bunn.

Jeg må innrømme noe, da jeg så en ostekake med smuldret sjokoladekjeksbunn tenkte jeg rugbrød av en eller annen merkelig grunn. Ikke spør meg hvorfor, jeg kan ikke forklare det for meg selv en gang.
Tanken ledet meg til å prøve å lage en pai med smuldret dansk rugbrød og knekkebrød bunn. Liker du den syrlige smaken på rugbrød så vil jeg anbefale å prøve denne. Jeg laget et enkelt fyll, men du kan fylle den med smaker du mener passer til rugbrød.




Paibunn:
250 g dansk rugbrød
250 g knekkebrød
100 g smør

Fyll:
250 g kremost naturell eller snøfrisk
5 egg
150 g hakket skinke
150 g revet gulost
Ramsløk pure eller en annen urt
Salte og pepre etter ønske


Sett ovnen på 200 C

Finhakk rugbrød og knekkebrød, smelt smøret og bland alt sammen i en bolle.

Trykk blandingen i en bakepapir kledd springform eller en paiform.

Bakes midt i ovnen i ca 10 minutter.


Mens bunnen steker i ovnen lager du fyllet.

Visp sammen egg og kremost til en glatt røre

Ha i hakket skinke og revet ost, salte og pepre etter eget ønske. og bland i ønsket urter. Jeg har hatt i ramsløk.

Hell fyllet i paibunnen når den er ferdig og bak den midt i ovnen på 150 C i 20 minutter.

Server paien lun med en salat til.

Håper det smaker.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...