søndag 24. mars 2013

Marsipankake med bringebærfyll og spiselige orkideer

Jeg har såvidt fått med meg Hele Norge baker, dessverre har det vært midt i Mini sin leggetid og da har jeg ikke fått med meg alt. Jeg har forstått at alle bakerene skulle lage sin signaturkake i den første episode og denne marsipankaken med krem, bringebær fyll og spiselige sukkerfondant orkideer ville nok være min.


 Enkel og ren av utseende og enkelt fylt.
Sukkerbrød til 26 cm rund form:
Forvarm ovnen til 160 grader Celsius
6 egg
180 g (2 dl) sukker
180 g (3 dl) hvetemel
1/2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Skjær melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott. 
Fyll røren i smurt form. Stek på 160 grader i ca. 35 minutter, på nederste rille til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet. 
Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist.

Fyll:
3/4 l kremfløte piskes til krem
2 dl bringebærsyltetøy
400 g bringebær.

Trekk og pynt:
800 g marsipan
250 g hvitfondant

Titt HER for instruks på hvordan du lager orkidéen

Tips til trekking av marsipankake
Kjevle ut marsipanen større enn det du trenger.
Hvis kaken er 10 cm høy og 30 cm i diameter, trenger du en marsipan leiv som er i minst 60 cm og helst 70.
Du får trukket marsipanen godt ned og det er lettere å jevne ut marsipanlokket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...