tirsdag 11. desember 2012

Smultringer


Det er mange forskjellige smultringoppskrifter, men min favoritt er denne og er ganske lik de man kjøper fra smultringvognene som det fantes en del av rundt omkring. Denne oppskriften er som den som er skrevet på esken til smultringbakeren men med mer kardemomme. Man kan sikkert halvere oppskriften for denne røren fylte nesten Kenwood bollen til randen og vi fikk mange smultringer, nesten 120 stk



Om du ønsker kan du dyppe de i smeltet sjokolde eller strø på sukker og kanel


6egg
450 g sukker
4 dl melk
4dl kefir
2,5 dl kremfløte
3 ts hjortetakksalt
1 ts natron
7 ts kardemomme
1300 g hvetemel

Pisk egg og sukker til eggedosis. Pisk kremfløte stivt. Sikt sammen de tørre ingrediensene i en bolle og tilsett resten av ingrediensene. Rør sammen og fyll på Smultring Bakeren og stek i smult medium til høy varme(på min induksjonskomfyr 7,5)
Smultring bakeren er fra Aanonsen og jeg slet litt med å få noe røre ut av den, men en rask telefon til firmaet, så løste problemet seg, tusen takk:) Håndtaket var ikke helt på plass og med et lite trykk så var problemet  borte, men nå var det å justere hvor mye røre jeg skulle slippe ut:)
Etter noen forsøk ble smultringene slik jeg ville ha smultringene.




11 kommentarer:

  1. Disse skal prøves over helgen! Takk

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy:) Håper det smaker.
      God adventstid
      Klem
      Liza

      Slett
  2. Hvor mye smult bruker du i gryta? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer an på gryta jeg bruker, 1-2 pakker.

      Slett
  3. Jeg har nå kjøpt meg en sånn baker og er spent på å prøve! Har du noen tips? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare det å ta et par test runder og sørge for at håndtaket er på plass. God bakst
      Mvh
      Liza

      Slett
  4. Hei.
    Ha laga det her nå.Det var ikke noe godt. Har kjøpt mye bedre smultringer
    i boder.Langt fra den smake her. SKUFFET.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trond

      Det var kjedelig, får videresende klagen til smulteringbaker produsenten Aanonsen. Hva gikk galt, hvar det smak, konsistens eller noe annet?

      Hilsen
      Liza

      Slett
  5. Hei! Jeg har prøvd denne oppskriften før. Nydelige smultringer! I dag skulle jeg prøve igjen, men smultringene flyter utover og blir løse i smulten. Deigen er passe fast, så vidt den kommer ut av smultringbakeren. Har du noen ide om hva jeg gjør feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det var jo kjedelig. Har du sjekket at håndtaket på smultringbakeren er klikket på plass? Det skjedde med meg første gangen og det som kom ut ble sånn som de til venstre på et av bildene over. Har du i nok mel? det kan hende det bare er noen spiseskjeer som mangler. Hvordan er deigen i dag?

      Mvh
      Analiza

      Slett
    2. Hei igjen
      Hvor lenge mikset du melet, jo mer du rører i blandingen med mel, binder du proteinet i melet, lite blandet løsere røre, altfor mye blandet seig røre. Kanskje alt du trenger å gjøre er å røre litt til.

      Mvh
      Analiza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...