onsdag 5. desember 2012

Luftige honningknekk "Honeycomb"

Honeycomb som jeg velger å kalle honningknekk eller luftige honningknekk, er en søtsak jeg ble kjent med under studiene i California. Knekken er luftig, sprø og smelter på tungen.


Du kan dele de opp si store biter og nyte de til kaffen som snacks, eller knuse de i mindre biter og ha de over iskrem.
I år skal julekurv mottagere få en krukke som de kan strø over desserten sin eller større biter de kan kose seg med:) Se Julekurven 2012
Disse godsakene er superenkle og raske å lage, 15-20 minutter pluss avkjølingstid.

200 g melis
4 ss glukosesirup
4 ss honing
0,5 dl vann
3 strøkne ts natron

Smelet melis, sirup og honning til en gyllen masse, du ønsker en toffe/lys karamell farge på massen,

men vær forsiktig slik at den ikke blir brent.

Når du har fått riktig farge, ta den av varmen og ha i natron og rør om, natron vil få massen til å bruse og øke i omfang. Du må røre nok til at du får spredt natronen i massen, men ikke for mye
Ha massen i en form kledt i bakepapir, PASS PÅ HENDENE DETTE ER EN VELDIG VARM MASSE OG KAN GJØRE STOR SKADE.
Når den er avkjølt kan du hakken den opp i biter.

8 kommentarer:

  1. Så spennende. Ser godt ut! Setter det i minnet under bør prøves :) klem

    SvarSlett
  2. Hei Liza!
    Dette er no so godt, takk for at du delerl oppskrifta!;)
    Men er glukosesirup det same som glukosa ein får kjøpt på apoteket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karoline
      Flytende glukose kan man kjøpe på apoteket, mange vel assorterte matvarebutikker har begynt å få inn flytende glukose, sjekk litt rundt.
      Klem
      Liza

      Slett
    2. Kjøpte glukose på apoteket tidlegare idag, måtte berre forsikre meg om at det var same greia.
      No vert det honeycombs ikveld, namnam! ;))

      Må berre få seie at eg digger bloggen, dei andre også, men mat er min lidenskap..Er innom kvar dag .. myykje gode tips å ta med vidare :)
      Takk!
      Klem

      Slett
    3. Lykke til med Honeycomben, den er super enkel å lage.
      Takk for hyggelige ord, kjenner jeg ble glad:)
      KLem
      Liza

      Slett
    4. Nei og nei, dette gjekk ikkje heilt vegen. Det vart ganske klissete med meg, og ikkje sprøtt og porøst :/
      Hadde ikkje heilt is i magen og tok den kanskje av plata for tidleg? Hmmm... no står den i kjøleskapet.

      Slett
    5. Så kjedelig, den må bli litt karamellisert, sånn som på bilde.
      Lykke til neste gang.

      Slett
    6. Hei. Husk...ikke rør mens det koker....tok meg noen ganger før jeg skjønte det.....da gikk det bra...Lykke til :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...