fredag 7. desember 2012

Fransk nougat


Enda mere godter til julekurven og
middagene får stå sin prøve, må ha godter til å gi bort i julen og da prioriteres det;)

Nougat  er en deilig myk søtsak;)
Der det lenge siden jeg har laget, men det gikk denne gangen også, veldig klissete saker å lage:)
Denne jeg har laget er søt, litt syrlig og litt salt




5 dl sukker
1 dl vann
50 g glukose
3 eggehviter
frø fra 1 vaniljestang
Jeg synes at fransk nougat er veldig søtt og synes det er greit å ha i noe syrlig i så jeg har i
2 dl frysetørket jordbær og blåbær
Ha litt ekstra til å strø over senere.
for litt salt brukte jeg
2 dl lettsaltede mandler
(du kan bruke vanlig skåldede mandler)
Du kan bruke pistasjnøtter, tørkede frukt, sjokolade eller det du måtte føle for å ha i .


Bland sukker og glukose i en kjele.
Tilsett vann og kok dette opp på lav varme til temperaturen blir 121 grader Celsius.
Det er viktig at du har en termometer til dette.
Når blandingen har nådd 121 grader Celsius, stivpisker du eggehviten

så stivt at det danner stive topper
Sjekk temperaturen på sukkervannet så det viser akkurat 121 C,  hell 1 dl av det varme sukkervannet i eggehviten mens du visper sammen med vaniljefrøene

Det er viktig å bare bruke 1 dl  av sukkervannet, resten varmer du opp til  149 grader Celsius.
Fortsett å vispe eggehvite blandingen i ca. 3 minutter.

Når sirupen har nådd 149 C , så heller du det forsiktig i eggehvite blandingen mens vispen går

Det er viktig at dette skjer i cirka 3-4 omganger. Litt og litt om gangen.
Fortsett å vispe til bollen er avkjølt ca. 20 minutter

Du får en silkemyk masse
Tilsett fyllet ditt og bland godt sammen

Heller massen i en form med bakepapir som er smurt inn med litt fett eller som meg med et stykke spiselig rispapir
Jeg klappet ned massen med frysetørket jordbær
Setter fomen kjølig natten over og del i biter

5 kommentarer:

  1. Wow! Sånn hvit nougat synes jeg er så godt. Burde virkelig gå til anskaffelse av et sukkertermometer. Den ble kjempefin!

    Ganske fancy opplegg å varme opp sukker til forskjellige temperaturer, en utfordring! Men vel verdt det så vidt jeg kan se.

    På den annen side er kanskje hold-in strømpebuksene mine og jeg uenige akkurat på det punktet. Men så igjen - jeg vet hva som revner først, og det er ikke meg!

    SvarSlett
  2. Hei, lurte litt på hvor du kjøper spiselig rispapir.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Jeg har kjøpt mitt i utlandet, men har funnet noe i godteriavdelingen på Europris som kan brukes. De kommer i pakker på 10 tror jeg og er 12 x 6 cm, flakene kommer i gule, rosa og hvite. Billig var det også, tror de kostet rundt 10 kroner pakken.
      Klem
      Liza

      Slett
  3. Disse ser gode ut :-) :-) Har veldig lyst til å lage nougat! <3
    Jeg lurer på noe, smaker rispapir noe? Og hvor kan jeg få kjøpt et termometer (helst et som ikke koster så mye) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Aina
      Risapir smaker som puffet ris, ingenting.
      Når det kommer til termometer mener jeg de finnes på Paduro, Jernia og Cacas.

      Lykke til og God Jul
      Klem
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...