søndag 2. desember 2012

Gløgg

Denne gløggblandingen/ekstrakten kom jeg frem til i fjor, jeg fulgte en gammel oppskrift men jeg brukte det jeg hadde og smakte meg frem.


1 flaske rødvin
1/2 flaske portvin
1 liter eplejuice
5 stk kanel stenger
10 stk kardemomme, hele
2 hele sitroner 
200 gr sukker
2 hele appelsiner
12 stk nellikspikere, hele
100 g tørkede og hakket epler
100 g hakket rosiner
100 g tørkede og hakket aprikoser

Kok dette opp og la det småputre til halv mengde, sil gløggen og ha det på flasker.
I flasker er dette fine vertskapsgaver i julen, i fjor laget jeg det samme se her.
Utblandingen er en del gløgg og en del blandevann, rødvin, solbærtoddy eller det du mener er passende.
Server med haggede mandler og rosiner
Bilde fra fjorårets produksjon


2 kommentarer:

  1. Sikkert et teit spørsmål, men blir det alkohol i "essensen"? Du er så kreativ og flink! Jeg skal begynne å lage litt forskjellig til jul jeg også, kanskje allerede i dag ;) Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...