fredag 21. desember 2012

Eplegløgg med selvtørkede epleskiver

Hjemmelaget eplegløgg er en fin vertskaps gave i førjulstiden og spesielt sammen med selvtørkede epler.




1 liter eplejuice/most
1 flaske hvitvin
1 dl sukker
3 kanelstang
8-10 nellikspiker
4 skiver fersk ingefær
1 vaniljestang


Ha alt i en kjele og la det småkoke til halv mengde.
Sil drikken og hell den over på små flasker.

Ved servering har jeg i lik mengde gløggkosentrat og eplemost eller hvitvin.
I glassene har jeg alltid i en kanelstang og lar gjestene forsyne seg med tørketfrukt selv, her har jeg brukt epler og tranebær.

Tørkede epleskiver
Jeg skar opp epleskiver og plasserte de i varmeskuffen før jeg gikk å la meg og hadde ferdig eplechips om morgenen. Har du ikke varmeskuff, dehydrator eller tørkemaskin, så er det bare å de i ovnen på 70 grader Celsius 
Enkelt å lage og godt å spise:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...