fredag 7. desember 2012

Laks med spinat, sopp og pistasjnøtter

Laks med spinat, sopp og pistasjnøtter, i hverdagen liker jeg enkle retter med enkel smak, men det er opp til deg hvor avansert du vil gjøre denne.
Jeg hadde VÅR med eple og rabarbara til som alkoholfri alternativ, Mini synes det er kjempestas å drikke dette av et lite vinglass.
Dette står det om VÅR med eple og rabarbra 
Moden og delikat med ren lukt av rabarbra og eple. Frisk og behagelig smak av frukter og bær. Passer svært godt til fisk og skalldyrretter, gjerne med smør og fløtebaserte sauser og urter, samt til frukt og eplekaker, desserter med bakelser og til hvit sjokolade. Årets produksjon er laget av lyse Aromaepler og Victoria rabarbara.


Ingredienser til 4 
800-1000 kg laksefilet
500 g fersk spinat
1 hakket løk
1,5 dl pistsjnøtter  
250 g sopp
100 g smør
salt og pepper etter smak
se lenger ned for litt asiatisk vri
Stek opp løk i halvparten av smøret og tilsett sopp og pistasjnøtter når løken er gyllen
Så har jeg i resten av smøret og spinaten, stek til spinaten er god og mør.
Hvis du vil gjøre den litt mer asiatisk kan du steke 1 ss revet ingefær og 1-2 fedd presset hvitløk sammen med løken og ha i 1-2 ss østersaus, salter den med litt soyasaus og har på pepper etter smak.

Jeg begynner med å koke poteter eller ris
så steker jeg fisken og mens fisken god gjør seg, steker jeg opp grønnsakene.

Laksen skjærer jeg opp i finger tykke skiver og steker med skinnsiden ned (skinnet er fjernet) på middelstemperatur

Server dette med kokte poteter eller ris

2 kommentarer:

  1. Glemte jo å si godt nytt år til deg!
    I dag har vi hatt den asiatiske varianten av denne :) Jojo sa Ææææsj da hun så spinaten, men digget det! Dette lages igjen :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også:)
      Så gøy at hun likte det og så gøy at du tester ut rettene jeg har lagt ut:)
      Klem

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...