lørdag 15. desember 2012

Pepperkake krydret brente mandler

Jeg liker at det er litt er smak på de brente mandlene enn bare søtt og pleier å ha litt kanel i sukkerblandingen når jeg forbereder nøttene. Denne gangen hadde jeg i andre krydder i også


Ca 200 g brente mandler
(dette er mengden som er håndterbar for meg)
1,75 dl melis
0,25 dl vann
2 dl mandler
1 ts malt kanel
0,5 ts malt ingefær
0,5 ts malt nellik
0,5 ts malt kardemomme
3 ss druekjerne olje

Bland melis, krydder og vann i en panne, rør rundt og kok opp.
Når blandingen begynner å koke, har du i mandlene.
Rør rundt til alt er godt blandet og når vannet fordamper begynner massen å klistre seg til mandlene.
Etter hvert begynner melismassen å smelte og da er det viktig å røre hele tiden slik at sukkeret ikke brenner seg. Når mandlene begynner å poppe er de ferdige.
Jeg har gjort klar en langpanne med bakepapir og nøytral olje, druekjerne olje er etter min mening best når en lager søtsaker.
Hell den glovarme massen på platen og separer nøttene med en hanske kledt hånd,
Jeg hr gjerne to lag slik at jeg ikke brenner meg. Husk å ha olje på hanskene også slik at ikke sukkeret klistrer seg til hansken


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...