søndag 23. desember 2012

Øldampet pinnekjøtt med poteter i stedet for bjørkepinner

For noen år siden leste jeg om å dampe pinnekjøtt i øl og bruke poteter som pinner, men dette er første gangen jeg prøver selv, jeg har anbefalt den til andre;) og forklarte hva jeg hadde lest om øldamping.


 For ikke lenge siden var det et blogginnlegg på Lesernes VG om akkurat dette fra bloggen Led oss inn i fristelse


Potetene på bildet over er vanlige kokte poteter, til barna som som ikke ville ha øl og pinnekjøtt potetene,
Jeg fylte bunnen av kjelen med poteter, her har jeg brukt Asterix poteter, men mandelpoteter anbefales og helte juleøl til det dekket halvveis opp potetene.
så la jeg utvannet pinnekjøtt oppå. 
Dette ble dampet i ca. 3 timer på middels varme og brunet i ovnen i 5-10 minutter.
Alle potetene bortsett fra en holdt formen, noe jeg ble veldig overasket over, jeg trodde de alle skulle sprekke opp og smuldre under vekten av pinnekjøttet.



Du trenger 
300-500 g pinnekjøtt per person
(Om du har forrett avgjør mye eller lite eller hvor storspiste de du har til middag er:))
 Poteter nok til å dekke bunnen av kjelen og hvis det ikke er nok, så koker du opp noen ved siden av.
Juleøl eller annen mørkt øl.

Kålrabistappe
Ingredienser:
1,5 – 2 kg kålrot
4-5 gulrøtter
Salt
Pepper
2 dl kremfløte, evt matfløte
3-4 ss smør

Del kålrabi og gulrøtter i biter, kok bitene møre i lettsaltet vann og hell av vannet.
Bruk stavmixer eller lignende, mos grønnsakene og tilsett smøret.
Bland i kremfløte litt og litt til du får den kosistensn du ønsker
Smak til med salt og pepper
Hvis du liker det ha i en klyp eller to med muskat også.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...