lørdag 17. mars 2012

Danske smørbrød og akevitt

Etter møte med Mira Arkin fra Miras Madblog  bloggtreff tidligere i uken
ble jeg inspirert til å lage flere smørbrød med hva jeg hadde tilgjenglig.
Som belønning for å trimme epletrærne skal mannen som står på stige i bakgrunnen få lov til å smake:)
kanskje litt tidlig på dagen for akevitt, men det må jo testes.
Venstre: Poteter, kyllingsalat og bacon

Nordguld- Presenterer seg i munnen med elegant og fløyelsbløt fylde som etterfølges av et delikat samspill mellom karve, fennikel og dill. Har en lang og lett krydret ettersmak

Midten:panert kamskjell, remulade og epler
Høyre: Makrel rillettes

Jubileum- Smaken er mild og tiltalende med fine dilltoner som strammes opp av koriander.

Kyllingsalat
2 dl grillet/stekt kyllingkjøtt skåret i terrninger
1dl sopp skåret i små terninger-stekte i litt smør
cornichoner eller sylteagurk-fin hakkes
litt fin hakket gressløk og persille
alt blandes med
1 del Hellmans majones
1 del creme fraishe
1/5 sennep
Dette er blandings forholdet jeg brukte og det kommer an på hvor bløt eller tørr du liker salaten din ta litt og litt til du får den konsistensen du liker
salte og pepre etter smak.
Jeg smører en halv skive rugbrød og legger potetskiver på, så har jeg kyllingsalat over og danderer med bacon, persille og gressløk.
Remulade:
1 dl fin hakket sylteagurker 
1 dl finhakket epler
 1 del Creme fraishe
1 del Hellmans majones
karri pulver etter smak
jeg gjør det samme som her som på kyllingsalaten

Jeg deler kamskjellene i to på langs slik at jeg får tynne skiver og dypper de i mel
så i pisket egg og så i grilljermel/brødsmuler, steker dette gyllent i en panne med litt smør.
Smører rugbrød med litt smør, legger kamskjellene på 3 stk litt oppå hverandre så har jeg på remulade og danderer med epleskiver som jeg har hatt sitron juice på og dill og persille

Makrell rilletes
varmrøkt makrel som strimles med en gaffel
1 del creme fraishe
1 del Hellmans majones
jeg gjør som over har i litt og litt
perer etter ønske.
Smører en halv skive rugbrød har på makrell rillettes
danderer med dill og gressløk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...