fredag 16. mars 2012

Maruya, bananlapper

Utales maro-ja(med en kort a på slutten) er en liten filippinsk mellomrett/dessert eller snack som man nyter mellom måltidene. På Filippinene har man mange sorter bananer til forskjellig bruk og der nede bruker man gjerne en banan som er faster og ikke så søt, derfor søtes de med sukker ellers dynkes disse pannekakene i sirup. 
Jeg har laget med bananer som man kjøper i en vanlig butikk her i Norge og de er søte nok, så jeg hadde litt krem og oreo is for pyntens skyld :)

Jeg lager en tykkere pannekakerøre
Når det gjelder pannekaker og vafler har jeg egentlig ikke noe god oppskrift, for jeg bruker det jeg har.
Her er en oppskrift fra tidligere innlegg.
Men det jeg gjør er å piske sammen det antall egg jeg ønsker, så har jeg i melk, fløte eller rømme til røren blir eggekrem farget(jeg bruker det jeg har), så har jeg i 1 ts bakepulver og mel til ønsket konsistens.
I vaffelrøren har jeg gjerne litt kardemomme også

dypper skivede bananene i røren og legger i pannen
Man pleier å frittere disse, men jeg liker å steke de i en panne med masse smør.
Jeg elsker smaken av de søte bananene og den salte stekeskorpen man får av smøret.

Detter er vel en avart av banana fritters, men min mor pleide å lage det på denne måten da jeg var liten.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...