tirsdag 6. mars 2012

Kumle, 6.2.2012

Dette er en av mine gamle favoritter, smakte dette hos en klassevenninne på vidregående og det falt i smak.
Da vi bodde på Bømlo så var vel dette på menyen hver torsdag på det lokale spisestedene.
Raspeball, kumle, de grå klumpene har mange navn og lages på mange måter, hoved ingrediensene er poteter og mel og det kommer an på melsortene som vil avgjøre smaken.
Rundt om kring europa har de sine versjoner av disse ballene, sverige er den mer kjent som kroppkaka, litauen cepelinai, tyskland knödel, italia gnocci og dumplings finnes nesten overalt.

 I dag hadde vi vossakorv, bacon, kålrabistappe med gulrøtter til og for de som måtte ønske smeltet smør.

Jeg har laget kumle fra grunnen av noen få ganger i mitt liv. Første gangen hadde jeg brukt en hel dag og skulle introdusere familien til en av landets tradisjoner. Stolt serverte jeg mamma, pappa og lillebror, det ble veldig stille rundt bordet pappa og lillebror ser på hverandre og sier i kor "hvor er ketchupen". Jeg må innrømme at jeg ble ganske fornærmet. Tre av oss i familien liker dette gutta og jeg, mannen min og jentene kan styre seg, men spiser når det blir servert.Vel, fireåringen fikk servert dette for første gang i dag og var ikke så veldig begeistret, men tilbehøret gikk ned på høykant.

I dag jukset jeg og brukte en blanding fra Stangeland Mølle, det er første gangen jeg benytter meg av denne og synes den var fin å bruke



1 kommentar:

  1. Hei, Liza!

    Raspeball er så godt. Èn av mine favoritter. Minner om barndommen ;-)
    Jeg har en konkurranse på bloggen min akkurat nå. Kanskje du kunne hjulpet meg med å fortelle dine lesere om den eller sende et bidrag selv? Første gang jeg har konkurranse og det er visst ikke mine lesere sin cup of tea. hehe. Her er hvertfall linken til konkurransen: http://matbyhelene.blogspot.com/2012/02/konkurranse.html

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...