søndag 16. september 2012

Spiselig lim og marsipanroser



Nød lærer naken kvinne å spinne, vel så ille var det ikke denne gangen;)
Jeg var tom for spiselig lim/edible glue og glemte å kjøpe da jeg var i Oslo og på vei hjem kjørte jeg innom steder hvor de solgte kaketing, men kom hjem tomhendt. Vel hjemme skulle jeg lage marsipanroser og liker å bruke spiselig lim til å lime sammen rosedelene. Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få til dette og mente å huske at det ferdigkjøpte limet var litt geleaktig og sirup er ganske klissete, så jeg laget meg lim av


0,5 dl vann
1 ts gele pulver
2 ts glukose eller vanlig sirup

Over ser dere hva jeg trenger til å lage roser, utstyret er fra Wilton og i den lille krukken er hjemmelaget spiselig lim.

Jeg  limte den lille marsipan kjeglen på det minste settet med kronblader og rullet den ytterste delen av kronbladet tynnere.
smurte sirupsgeleen på den nederste delen av kronbladet
Snurr kronbladet rundt kjeglen og fortsett å å presse ut kronbladene, jeg bruker annenhver  kronblad

Fortsett slik til du har alle kronbladene på plass. Lim den ferdige rosen på neste sett med kronblader,
gjør det samme her som med det første settet til rosen er ferdig.
Vel ferdig med rosene så oppdager jeg at det pulveret jeg har brukt til å gjøre marsipanen smidigere og som også gjør at det tørker fortere er også supert til å lage lim med.

Forholdene der er
1 ts CMC pulver
2 ss varmt vann
rør rundt
Det ser litt grøtete ut i begynnelsen, men blir til klart spiselig lim.
Du får kjøpt dette pulveret hos Cacas og koster 199 kriner for en pakke på 250 g
Jeg foretrekker gele og glukoselimet og når det stivner er det bare å gi det en liten lunk så er det flytende igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...