søndag 16. september 2012

Konfirmasjonskake

Pynten jeg laget i forrige innlegg ble brukt til denne kaken, sjokoladekake med sjokoladeganache trukket med marsipan.


Sjokolade kake
Først varmer jeg ovnen til 180 grader Celsius
så smelter jeg
125 g smør 
100 g sjokolade
og lar det avkjøle seg
så visper jeg
3 dl sukker
4 egg
til eggedosis, så visper jeg inn
1 ts vaniljeekstrakt, du kan bruke essens hvis du vil
vend forsiktig inn sjokolade og smørmassen inn i eggedosisen, så vender du inn
2 dl mel
Hell dette i en 22 cm bakeform og bak i ca 25 minutter





sjokoladeganache
250 g usaltet smør
 400 g mørksjokolade 
1,5 dl kremfløte

Dette er som en trøffel men litt løsere i konsistens.
fremgangsmåten er det samme.
Kok opp smør og fløte, ta blandingen av varmen og ha i sjokoladen, rør til sjokoladen er smeltet og blandingen er blank og jevn. Ganachen stivner etterhvert som den kjøler seg ned.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...