tirsdag 4. september 2012

Solbærsyltetøy

Jeg hadde mye solbær i hagen også, så jeg forsøkte meg på syltetøy.
Jeg fulgte god gammel oppskrift


Solbærsyltetøy
1 kg solbær
1 ½ dl vann
500-600 g sukker

Det er best å koke små porsjoner av gangen, bærene må bli gjennomkokt på kortest mulig koketid. 
Rens bærene og fjern dårlige bær, vei opp og ha bærene i en gryte, kok bærene til alt er gjennomkokt, helst under lokk, men rør av og til. Når bærene er ferdig kokt, etter ca. 8-10 min., har du i sukker og vann i. Rør godt og gi syltetøyet et nytt oppkok. Alt sukker må være oppløst. 

Fyll syltetøyet straks over på rene glass eller krukker. Det må fylles helt opp, slik at det blir minst mulig luft under lokket. Pass på at du ikke får syltetøy på kanten, det kan gjøre at glasset med syltetøy kan bli dårlig, hvis det skjer er det viktig å tørke av med en ren klut. 
Lukk glassene med en gang og avkjøl syltetøyet. Sjekk deretter om lokket er skrudd godt nok til. Syltetøyet oppbevares mørkt og kjølig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...