tirsdag 20. desember 2011

Pizzelle og krumkaker

Jeg forstår det slik fra wikipedia at Pizzelle er en av de eldste kakene man kjenner til og er en forgjenger til krumkaker. Tenkte jeg skulle forsøke disse og siden den er populær i Italia i julen, anses den vel som en julekake også. Jeg har dessverre ikke pizzellejern så jeg brukte vaffeljernet isteden. Får plukke med meg et jern neste gang jeg er i Italia.
File:AnisePizzelle.JPG
Bilde funnet på nettet

Bilde funnet på nettet

En av pizzelleoppskriftene jeg fant på nettet. 
6 egg
2,5 cups flour
1,5 cups sugar
1 cup melted butter
4 tbs baking powder
2 tbs anis extract or vanilla extract
Ganske lik krumkake oppskrift, så det jeg gjorde var å lage pizzelle med krumkakeoppskrift og byttet ut
1/2 ts kardemommen med 1 ts malt anis. Hvorfor jeg gjorde dette er fordi det var mye mel i oppskriften og for å få kakene luftige måtte man ha i bake pulver, så mindre mel mindre bakepulver. jeg fant mange oppskrifter på nettet og alle var med bakepulver og jo mer mel det var i røren jo mer bakepulver.
Man kan også smaksette røren med vaniljeekstrakt, mandel ekstrakt, revet sitronskall og
revet appelsinsall blant annet.
Jeg får italienere på besøk i julen så jeg får teste kakene på dem, barna synes de ble kjempebra, sprø luftige kjeks:)
Familiens krumkakeoppskrift 
Min manns tante bruker denne, hun ble tipset en gang for lenge siden å ta av 50 gram hvetemel hvis du bruker en røre som er 3 egg eller større. Kakene blir kjempesprø
250 g smør
smelt og avkjøl
4 egg 
250 g sukker
piskes nesten til eggedosis
ha i 
200 g hvetemel
1/2 ts kardemomme
og det avkjølte smøret.


Cigarrillios er en spansk versjon av krum kakene
Spansk ppskrift
110 g smør
100 g sukker
4 egghviter
75 g mel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...