onsdag 17. april 2013

Trøfler med St. Remy à la Crème

Jeg fikk lyst på trøfler og kunne sikkert ha tatt meg en tur ut og kjøpt noen gode sjokolader i butikken, men jeg fikk lyst til å lage selv. For ikke så lenge siden fikk en flaske St. Remys à la Crème så jeg tenkte jeg ville teste denne likøren som smakstilsetning i trøflene. Jeg laget tre forskjellige, en hvit, en lys og en mørk. Personlig synes jeg at den hvite og den lyse smakte best, likøren forsvant i den mørke.



Lys og mørk trøffel
200 gr sjokolade
1 dl fløte
1 lite shotglass med Likør
50 g usaltet smør

Hvit trøffel
200 g sjokolade
0,5 dl fløte
1 lite shotglass med likør
50 g usaltet smør

Kok opp fløte og smør i en liten kasserolle, når den begynner å koke trekker du den til side og lar den avkjøle seg.

Smelt sjokoladen over vannbad og bland dette med den avkjøte fløte og smørmassen og likøren.

Sett kaldt i kjøleskapet i 6-7 timer

Når sjokoladeblandingen er fast, ruller du kuler av den.
Hvordan jeg laget de firkantede kommer i et annet innlegg senere, alle tre får hvert sitt innlegg.

Du kan dyppe sjokoladene i melis, kakao, hakkede nøtter, dyppe de i sjokolade, mulighetene er mange

Deretter lar du de stå i kjøleskapet til de blir harde, oppbevares tørt og kjølig i en lufttett boks.

Disse trøflene smelter på tungen og er kjempe mums:)

Oppskriften gir ca 15-20 kuler, alt etter hvor store du lager de.

1 kommentar:

  1. Disse så skikkelig gode ut! Jeg har et lite "jeg skal ikke spise sjokoladeprosjekt" på gang, men det er ikke lett å styre unna når man får presentert sånne fristelser som du lager:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...